onsdag, juni 21, 2006

Chokladkaka med kokostosca

Chokladkaka med kokostosca














4 ägg
5 dl strösocker
2 dl smält smör
5-8 msk kakaopulver
2 krm salt
2 tsk vaniljsocker
3 dl vetemjöl

TOSCASMET:

1 påse kokos
2 dl strösocker
1 dl sirap
1½ dl vispgrädde
90 g smör

GÖR SÅ HÄR:

1. Värm ugnen till 200 grader
2. Vispa ägg och socker vitt och poröst
3. Tillsätt det smälta smöret
4. Blanda vetemjöl med vaniljsocker, salt och kakaopulver
5. Rör ner blandningen i äggsmeten
6. Grädda kakan på (smort) bakplåtspapper i långpanna i 10-15 minuter

TOSCASMET:

7. Blanda smör, socker, sirap, grädde och kokos och koka 5 minuter
8. Bred på toscasmeten på kakan och grädda ytterligare 10 minuter

En kaka som brukar få mycket goda omdömen.

4 kommentarer:

  1. Hur mycket bakpulver? Det står i beskrivningen att det ska vara bakpulver men inte i ingredienslistan, så jag missade det helt. :-(

    SvaraRadera
  2. Hej Anonym! Jag har letat fram receptet i min bakpärm igen och ser då i ingredienslistan att det inte alls ska vara något bakpulver i smeten. Av gammal vana (eller något liknande) kom ändå "bakpulver" med i beskrivningen. Tack för påpekandet. Jag ska genast stryka det.

    SvaraRadera
  3. Verkar inte som ett dumt recept, får man nog prova. Chokladkaka är alltid göttans.
    Du borde även testa detta recept, Chokladkaka med espressomousse recept

    Fin blogg förresten :)

    SvaraRadera
  4. @Recept: Enormt god är den - men rik på socker och fett.

    SvaraRadera

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...