söndag, juli 16, 2006

Rumtopf

Till en kruka/burk går det åt sammanlagt:

5 kg skalad, i bitar skuren frukt och bär
3 l strösocker
75 cl rom


GÖR SÅ HÄR:
1. Börja med jordgubbarna när de är som bäst
2. Väg dem och varva i en kruka med hälften så mycket socker
3. Låt stå en timme och häll över rom så att bären täcks
4. Fyll på med t ex vinbär, körsbär.... och skalad frukt; persikor, päron, äpplen.... allteftersom frukt och bär mognar . Väg alltid frukten och bären, tillsätt hälften så mycket socker samt rom så att det täcker
5. Efter sista lagret frukt, socker och rom låter man krukan stå några dagar
6. Rör sedan försiktigt så att frukt och bär blandas
7. Låt stå svalt och mörkt i minst 4 veckor

Receptet kommer ursprungligen från Tyskland. Där säger traditionen att rumtopf skall njutas till advent. Det är viktigt att använda torra, rena, felfria frukter och bär. Proportionerna mellan socker, rom, frukt och bär är också viktiga för att "rumtopfen" inte ska börja mögla. Servera som efterrätt med glass eller vispad grädde.

1 kommentar:

  1. Tack för receptet. Jag tror att det är vad jag letar efter. Fick en burk av min bror för länge sedan och kom ihåg att det hette Rum...någonting. MVH Helen

    SvaraRadera

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...