måndag, december 11, 2006

Ålborgskakor

cirka 25 stycken

125 g smör eller margarin
1 tsk ingefära

1 dl strösocker
2 3/4 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver


GÖR SÅ HÄR:
1. Bryn smör eller margarin och ingefära lätt
2. Häll över i en bunke
3. Vispa i sockret och låt smeten kallna
4. Blanda mjölet med bakpulvret och sikta ner i smeten
5. Forma små bollar av degen
6. Lägg bollarna på en bakpappersklädd plåt
7. Tryck till bollarna lätt med en gaffel
8. Grädda mitt i ugnen i 175 grader i cirka 10 minuter

Receptet på de här enkla ingefärskakorna kommer från Danmark. Smör eller margarin? Det är frågan. Kakor bakade med margarin kan bli något mörare än kakor bakade med smör. Anledningen är att margariner innehåller vegetabilisk olja. Mörheten kan vara en nackdel. Det blir för "smuligt" för den som vill ha något att bita i. Smörsmak kan vara svår att identifiera när kakdegen är kryddad. Till syvende och sist kanske det är priset som får avgöra. Det blir självklart billigare att baka med margarin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...