onsdag, februari 07, 2007

Knaprig chokladkaka

12 bitar

100 g smör
3 msk ljus sirap
2 msk kakao
3 dl K-flingor
1 dl grovhackade nötter eller sötmandel
½ dl solrosfrön
1 dl sultanas
100 g ljus eller mörk choklad


GÖR SÅ HÄR:
1. Fodra en liten långpanna, 20x30 cm, med bakplåtspapper
2. Smält smör och sirap i en kastrull
3. Rör först i kakao och sedan allt utom chokladen
4. Häll röran i långpannan och platta till med en sked
5. Smält chokladen i en skål över en kastrull med sjudande vatten
6. Bre ut smält choklad över kakan
7. Låt kakan stelna i kylskåpet

En kaka eller godis? Nja, den påminner nog mest om godis. Eftersom basen är smör, sirap och kakao kan fyllningen varieras efter behag. Cornflakes istället för K-flingor, russin istället för sultanas.... Sultanas skiljer sig från russin på två sätt. De är ljusare i färgen och de soltorkas av en speciell sorts druva med namnet Sultana. En druva som är liten, kärnfri och grön.

2 kommentarer:

  1. Ooooo.... dreglar!

    Jag är så sugen på något sött och gott --- vill ha det NU!

    SvaraRadera
  2. Vi kan ibland behöva dämpa sötsuget och trösta oss med någonting gott, Ca... Svinkallt utomhus, -30, och dessvärre också kallt inomhus.

    SvaraRadera

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...