måndag, februari 19, 2007

Pannkakor, Pekinganka med mera ...

När vi i morgon den 20 februari, på fettisdagen, den "vita tisdagen", stoppar i oss en och annan semla, äter man på andra håll i världen pannkakor. Då firas det Pancake Day i bl a Storbrittanien, Kanada, Irland och Australien.

Historieskrivningen bakom fettisdagens pannkaksätande är densamma som för vårt semmelätandet. Pancake Day infaller tisdagen efter fastlagssöndagen och är den sista dagen före den kristna fastan; dagen mellan blåmåndagen och askonsdagen.

Fettisdagen (Shrove Tuesday) var den dag, då man förr, genom ett rejält festande på mat och dryck tog adjö av bl a ägg och mjölk och gick in i fastans måttfullhet. Namnet "vita tisdagen" kommer bland annat av färgen på maten. (I Frankrike är det karneval och dagen kallas för Mardi Gras).

Själv gräddar jag nästan aldrig tunnpannkakor numera. Jag föredrar en hederlig gammaldags tjockpannkaka. Det här är vad jag behöver till en smet:

8 dl mjölk
4 dl mjöl
3 ägg
en nypa salt
en kapsyl ostlöpe (bra för konsistensen)
ett eller två paket bacon

GÖR SÅ HÄR:
1. Sätt ugnen på 200 grader
2. Klipp baconet i bitar, sprid ut dem i ugnens stora långpanna (smöra inte)
3. Sätt in pannan i ugnen
4. Rör mjölet med hälften av mjölken, vispa i resten av mjölken och ostlöpe
5. Vispa i äggen, ett i sänder
6. Ta ut pannan när baconbitarna har fått stekyta
7. Häll försiktigt smeten i pannan, så att inte baconbitarna flyttar sig åt ett håll
8. Grädda ca 30 minuter eller tills ytan är gyllenbrun och bullig.
9. Låt pannkakan vila i 5-10 minuter innan du skär i den.

Från en pannkaka till en annan. Under den gångna helgen firade minst 1,3 miljarder av världens befolkning nyår. Kanske en och annan kines festade på pannkakor och Pekinganka. En oerhört komplicerad anrättning. Men titta gärna på den här videon och sätt också på ljudet! Det bjuds på en läcker beskrivning: 4Hur man gör Pekinganka på ett enkelt sätt. Den ankan duger åt mig.

4 kommentarer:

  1. Min gamla skånska farmor sa alltid att tjockpannkakan blir bäst om man sätter in den i en KALL ugn. Hon har rätt, tycker jag. Strukturen på pannkakan blir tätare och smakligare. Prova!!

    SvaraRadera
  2. Tack för tipset. Jag tror på det och ska komma ihåg det. Jag har ett norskt sockerkaksrecept (en tårtbotten) nämligen. Där betonas särskilt att sockerkakan ska in i kall ugn samidigt som termostaten ställs på 200 grader. När lampan slocknar ska temperaturen gradvis sänkas till först 150 grader och sedan till 100 grader. Det blir en bra tårtbotten. Metoden fungerar alldeles säkert på ugnspannkaka också.

    SvaraRadera
  3. Och på fläskstek. Enligt samma gamla farmor.

    SvaraRadera
  4. Det tror jag också på.

    SvaraRadera

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...