måndag, februari 26, 2007

Rostat tunnbröd

Vid veckohandlandet i min lokala butik i lördags bjöds det på provsmakning av en produkt ur Smakriket Jämtlands sortiment. Mörsjö tunnbrödschips var namnet - små rektangulära tunnbrödsbitar med en lätt oljig smak. Att tugga på dem rätt upp och ner utan tillbehör var väl ingen större smakupplevelse. Men tillsammans med en ostdip kan det kanske vara något för ostbrickan.

Eftersom jag hade eget hembakat tunnbröd fick jag då istället inspiration och lust att prova ett recept från Meny - ett program i Sveriges radio P 1.

Karin Franssons recept i Meny, vecka 53, 2004.

Ugnsrostat tunnbröd

INGREDIENSER:
3 rektangulära mjuka tunnbröd
olivolja med citronsmak
½-1 tsk franska örter ( persilja, mejram, basilika, timjan, rosmarin och kyndel)
1 fint riven vitlöksklyfta

1. Blanda ihop oljan med de franska örterna och riven vitlök.
2. Skär ut små minipizzabitar av tunnbrödet,
3. Lägg dem på en plåt klädd med bakplåtspapper
4. Pensla med oljan.
5. Sätt in dem i 200 -225° varm ugn och rosta i ca 5 minuter.
6. Tag ut dem när de känns krispiga, strö över lite flingsalt och servera till laxröra.

Laxröran:
Blanda 250 g rökt lax, 2 hårdkokta ägg, hackad dill, 1/2 dl majonnäs, 1/2 - 1 dl creme fraiche, svartpeppar och 1 burk röd caviar.

Det blev kvällsgott på lördagskvällen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...