onsdag, april 11, 2007

Äppelmaräng

Vad gör Du av överblivna äggvitor? När ett recept kräver endast ägggulor får åtminstone jag lite beslutsångest. Ska jag spara eller kasta bort äggvitorna? Men jag ska villigt erkänna att jag är alldeles för snål för att slänga bort dem. De håller sig ju i minst en vecka i kylskåpet om de förvaras i en burk med lock och kan också frysas.

Efter påskaftonens Solöga fick jag tre äggvitor över. En slatt av det italienska vinet Mauro Chardonnay låg och skvalpade på botten av en bag-in-box och äpplen fanns i fruktfatet. Allt som behövdes för att göra Äppelmaräng till efterrätt.













INGREDIENSER:
4 äpplen

Sockerlag:
3/4 dl vatten
2 dl vitt vin
1 ½ dl socker

Maräng:
3 äggvitor
1½ dl socker
1 påse mandelspån

GÖR SÅ HÄR:
1. Skala, dela och kärna ur äpplena
2. Koka sockerlagen, lägg i äpplena och sjud dem halvmjuka
3. Ta upp med en hålslev och låt dem rinna av
4. Vispa äggvitorna mycket hårt
5. Blanda i sockret och vispa smeten blank
6. Lägg äpplena på ett gratängfat, täck med maräng, strö över mandelspån
7. Grädda i 175-200 grader på nedersta falsen i 10-15 minuter
8. Servera äppelmarängen varm med vispad grädde eller glass

3 kommentarer:

  1. Den efterrätten såg god ut! Mums.

    Jag har en rätt som jag också kallar solöga, men som är något helt annat:

    200 g philadefia-ost
    1 finhackad liten lök
    1 creme fraiche
    Liite salt och peppar

    Allt röres ihop och breds ut på ett fat. Låt stå kallt (kylskåp)ett par timmar. Bred till sist över gul (eller svart rom) över ostmassan. Ätes med saltade kex.
    Jättegott!

    Hälsningar Anita

    SvaraRadera
  2. Ansjovisröran "Solöga" var faktiskt en stående rätt till söndagslunchen hemma, Smulan. Men mamma använde bara ansjovis, hackad gul lök och så äggulan (solen) i mitten. Din oströra (fast med röd hackad lök och röd rom) har jag uppskriven på en lapp. Då kallas den "Ann-Sofie röra" av någon anledning. Ett liknande recept har jag här på bloggen under namnet Ostdip Gott det med.

    SvaraRadera
  3. Visst är det samma "solros"/ostdip :)! Oj, vad smarrigt!

    Nej, nu blir det pannkakor istället...

    Allt gott!
    Anita

    SvaraRadera

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...