onsdag, maj 16, 2007

Laxgryta

Eftersom det är den "syttende maj" imorgon och Norges nationaldag firar vi med en gryta gjord på norsk lax (eller wok om man så vill).

Under första kvartalet i år exporterade Norge lax för 4,3 miljarder kronor.(!) Hurra för vårt västra grannland och en speciell hälsning till mina norska vänner!










INGREDIENSER:
3-4 port.

300 g laxfilé
2 salladslökar
5 körsbärstomater
1 burk strimlade bambuskott
4-5 färska champinjoner
150 g spenat
2 msk olja
salt, peppar

MARINAD:
1 msk japansk soja
½-1 msk färskpressad citronsaft
1 msk färskriven ingefära


GÖR SÅ HÄR:
1. Skär laxfilén tvärs över i cm-breda skivor
2. Blanda ihop marinaden, häll den över laxen och ställ kallt
3. Skiva löken och skär svampen i bitar,
4. Dra stjälkarna från spenaten och riv bladen i mindre bitar
5. Hetta upp oljan i en stor stekpanna eller gryta
6. Stek lök, tomater, bambu och champinjoner i ett par minuter
7. Blanda ner laxen och stek några minuter tills laxen är färdig
8. Vänd ner spenaten och hetta upp
9. Smaka av med mer soja, salt och peppar

Servera med stekta äggnudlar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...