måndag, maj 14, 2007

Rabarbersås med Cointreau

Jag har lagt "rabarber" på ett recept från Dansukker. Uttrycket "att lägga rabarber på någonting" har ingenting med rabarber att göra. (En förklaring 4 Ordbruket). Det har däremot kräm, kompott, marmelad, saft, sylt, soppa, sirap, vin, chutney, paj och andra bakverk. Glömde jag något? Finns det mer?













Sås till glass
4 port.

½ liter rabarber i centimeterlånga bitar
1 dl vit baksirap
1 bit hel kanel
1 dl vatten
1 tsk vaniljsocker med äkta vanilj
1-2 msk Cointreau

GÖR SÅ HÄR:
1. Lägg rabarber, sirap och kanelstång i en rostfri kastrull med vatten
2. Koka rabarbern mjuk på svag värme under omrörning, ca 10 min.
3. Låt svalna och smaka av med vaniljsocker och Cointreau

Recept på Cointreau är strängt hemlighållet. Den hemgjorda varianten duger också: Häll över en flaska Årsta Brännvin på en större flaska eller en burk. Tillsätt 1 dl socker. Vänd flaskan i 4-5 dagar. Klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...