fredag, juni 15, 2007

Kaka med rabarber och hemgjord vaniljsås

Naturens gåvor förser mig fortfarande med rabarber.

Rabarberkaka








INGREDIENSER:
ca 10 bitar

5 hg rabarber
6 ägg
3 1/2 dl socker
150 g mandelmassa
4 1/2 dl vetemjöl
1 1/2 dl pärlsocker
100 g smör

GÖR SÅ HÄR:
1. Värm ugnen till 175 grader
2. Skala och skär rabarbern i tunna skivor
3. Vispa ägg och socker pösigt
4. Riv mandelmassan, blanda med mjölet och blanda i äggsmeten
5. Häll smeten i en smord form, 25 cm i diameter
6. Tryck ner rabarberbitarna och strö över pärlsockret
7. Hyvla över smöret och grädda i 30-40 minuter

VANILJSÅS

INGREDIENSER:
3 äggulor
1 msk maizenamjöl
3 dl vispgrädde
2 msk vaniljsocker


GÖR SÅ HÄR:
1. Blanda äggulorna, maizenamjölet och grädden i en rostfri kastrull
2. Sjud försiktigt under kraftig vispning
3. Ta kastrullen från värmen och tillsätt vaniljsockret

En kaka ur en broschyr som gamla Sockerbolaget (numera ägt av Danisco) en gång i tiden skickade ut.

2 kommentarer:

  1. Mandelmassa och rabarber är oslagbara tillsammans. =)

    SvaraRadera
  2. Kinna: Har du försökt göra mandelmassa själv någon gång? Jag är lite sugen på att pröva, men vet inte om det är värt besväret.

    SvaraRadera

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...