onsdag, oktober 17, 2007

Karamelliserad Gul Lök

Om köttfärsbiffen ska smaka riktigt bra behöver den sällskap. Karamelliserad lök passar som tillbehör till det mesta, så varför inte lägga den på pannbiffen. Det går lättast att skiva löken tunt om man först skär av en liten bit i längdriktningen och lägger snittytan mot skärbrädan.

Pannbiff med lök, sås, potatis, lingon och gurka behöver ingen närmare presentation. Det är i allra högsta grad klassisk svensk husmanskost.

Biff med lök









INGREDIENSER:
3 gula lökar
25 g smör + ev. lite matolja
2 msk vitvinsvinäger
2 msk flytande honung
salt och peppar

GÖR SÅ HÄR:
1. Skala lökarna och skiva dem tunt.
2. Smält matfettet i en panna.
3. Fräs löken under omrörning på svag värme i 15-20 min.
3. Tillsätt vinäger, honung, salt och peppar.
4. Rör om och smaka av.

"Spisa lök och lev länge
det är livets hemlighet
Huru detta hålla hemligt
ännu ingen människa vet"

ur Hushållningsnämndernas och 7 lökars receptsamling.

2 kommentarer:

  1. Skall bli kul och förhoppningsvis gott när jag provar detta! // Johan

    SvaraRadera
  2. Johan: Löken blir söt, smörig och mjuk. Med långsam tillagning och ständig omrörning så bränns den inte.

    SvaraRadera

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...