torsdag, oktober 04, 2007

Rimbobullar

Rimbobullar

Visserligen är det Kanelbullens Dag idag och härligt doftande nybakade kanelbullar säger jag inte alls nej till.

Här vankas det ändå andra bullar - Rimbobullar. De smakar nästan som wienerbröd, men är betydligt enklare att baka.

INGREDIENSER:
ca 30 stycken
7 dl vetemjöl
200 g smör eller margarin
50 g jäst
2 dl kall mjölk
2 msk socker
1 kryddmått salt

FYLLNING:
50-75 g mjukt smör eller margarin
2 msk socker

GLASYR:
florsocker utrört i lite vatten

GÖR SÅ HÄR:
* Häll mjölet i en bunke men spara ca ½ dl till utbakning.
* Finfördela smöret i mjölet.
* Tillsätt sedan jästen utrörd mjölken, socker och salt.
* Arbeta ihop till en deg och tillsätt mer mjöl om degen kladdar.
* Rör ihop smör och socker till fyllningen.
* Ta upp degen på mjölat bakbord och kavla ut den knappt ½ cm tjock.
* Sporra ut fyrkanter med ca 6 cm sida och lägg fyllning på mitten.
* Vik hörnen över fyllningen och tryck till lätt.
* Lägg bullarna i muffinsformar och jäs under bakduk ca 1 timme.
* Pensla med ägg och grädda i 250 grader ca 5 minuter.
* När bullarna kallnat glaseras de med florsocker utrört i vatten.

Det var i början av 1970-talet som jag fick det här receptet av en skolkökslärarinna som då gick i pension. Troligtvis är receptet från 1950-talet. En hemmafru från Tomta i Rimbo lär ha namngett dessa bullar.

Vem hon var och hur det gick till när bullen fick sitt namn, får du veta på bloggen Solen skiner inte alla dagar under kommentarerna till bloggarens inlägg om Rimbobullar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...