måndag, oktober 01, 2007

Sallad på Broccoli, Tomat och Halloumi

Broccolisallad









INGREDIENSER:
4 personer

300 g broccoli
2 vitlöksklyftor, tunt skivade
2 msk olivolja
150 g körsbärstomater
50 g valnötter, grovt hackade
svartpeppar
2 msk vitvinsvinäger
2 hg halloumi, skuren i 4 skivor
1 mogen avocado, skalad och tärnad


GÖR SÅ HÄR:
1. Värm ugnen till 200 grader.
2. Lägg broccolin och vitlöken i en stor ugnssäker form.
3. Stänk över olivoljan, täck över med ugnsfolie och baka i ca 15 min.
4. Tillsätt tomater och valnötter och baka i 5 min. till.
5. Ta ut formen och blanda skyn med vinäger.
6. Rör om så att grönsakerna blandas med vätskan.
7. Krydda med svartpeppar.
8. Hetta upp en non-stick panna och grilla halloumin på båda sidor.
9. Lägg upp halloumin på fat, lassa på grönsakerna, all sky och toppa med avocadotärningarna.

"Jag gillar inte broccoli. Jag har hatat broccoli sedan jag var liten och min mamma tvingade mig äta broccoli. Nu är jag Förenta Staternas president och jag tänker aldrig mer äta broccoli".

Det var gamle USA-presidenten George Bush Sr som sa så, fast på amerikanska förstås. Han gillade inte broccoli. Broccoliodlarna blev arga, gick samman och skickade en present till Vita Huset - ett ton broccoli.

Vilket slöseri, kan man tycka. Färsk broccoli kan inte förvaras någon längre tid, inte i rumstemperatur och inte heller i kylskåp. Ett ton är förfärligt mycket broccoli.

Det var presidentens hustru, Barbara Bush, som fick motta gåvan vid en ceremoni på gräsmattan utanför Vita Huset. Broccolin skänktes emellertid till en välgörenhetsorganisation - Capital Area Food Bank .

Broccolireceptet ovan har funnits på BBC Foods text-TV senaste veckan. För en broccoliälskare är det svårt att motstå. BBC Foods recept innehåller också mintkvistar och kapris. Mina mintplantor har av någon anledning helt försvunnit. Kapris gillar jag inte.

2 kommentarer:

  1. Det receptet ska jag prova till helgen. erkar både gott och lättfixat.

    SvaraRadera
  2. Lilla b: Jag vill ha broccolin med lite tuggmotstånd. Men du kan ju anpassa tiden i ugnen efter dina önskemål.

    SvaraRadera

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...