torsdag, november 01, 2007

Kladdkaka i Allhelgonatid

Allhelgonahelg och Halloween - två vitt skilda traditioner som inte har mycket gemensamt.

Det var först någon gång i början av av 1990-talet som Halloween så smått började firas i Sverige bland barn och ungdomar. Den dagen ska enligt traditionen firas den 31 oktober. Det är lite si och så med det där jag bor.

Det bankas nämligen på ytterdörren i tid och otid. Det brukar tiggas godis alla kvällar både före och under Allhelgonahelgen. Ett oskick! Nu har jag fått det sagt. Allhelgonahelgen och "bus eller godis" har för mig inte riktigt samma innebörd.

När ungarna firar Halloween är det inte bara "bus eller godis" som gäller, utan också förvånansvärt mycket läskigheter i matväg.

Ta mig sjutton att jag skulle klara av att äta potatismos som färgats grönt med karamellfärg.

Mitt enda bidrag till Halloween blev en kladdkaka som ett mindre barn med lite hjälp från en vuxen klarar av att baka. Den glaserades med ett enkelt och för små barn inte särskilt skrämmande "spindelnät".

Kladdkaka med "spindelnät"
Botten består bara av en helt vanlig kladdig kaka. Den som är allra enklast att göra. En bakform med löstagbara kanter är bra att ha till hands. Då behöver man bara lägga ett bakplåtspapper i botten på formen och smörja med lite matfett.

INGREDIENSER:
100 g smör, smält
2 ägg
3 dl socker
1½ dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
4 msk kakaopulver
100 g smör, smält


GÖR SÄ HÄR:
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Rör ihop ägg och socker.
3. Tillsätt de torra ingredienserna.
4. Rör ner det smälta smöret.
5. Grädda i cirka 35 minuter och låt kakan svalna.

SPINDELNÄT

1.2.Kladdkaka med spindelnät





Enklast är att köpa färdig glasyr på tub. Finns inte det, kan man röra ihop själv av 1 ½ dl florsocker och 1 msk vatten.
1. Spritsa raka linjer så att det ser ut som ekrarna på ett cykelhjul.
2. Spritsa bågar mellan linjerna.

4 kommentarer:

  1. Gjorde en sådan spindeltårta för några år sedan fast med vitchoklad som spindelnät..

    SvaraRadera
  2. Maja: Det är säkert godare och det går ju inte åt så mycket heller.

    SvaraRadera
  3. Håller helt med. Hallowen och alla helgons helg hör inte ihop. Ljus på gravar är en jättefin sedvänja.

    Kladdkakan med lite spindelvävsmönster ser både trevlig och god ut!

    SvaraRadera
  4. Smulan: Jag låter som en gammal gnällig kärring och det kanske jag är också.

    Ungarna får gärna fira Halloween för mig. Det är inte det som stör - men historielösa som de är, så vet de inte att det är den 31 oktober som det är Halloween, enligt traditionen. Jag har haft vandrande skelett på besök i år också och inte är de nöjda med det dom får.

    SvaraRadera

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...