tisdag, februari 19, 2008

Maränger med Hallon och Gräddig Yoghurt

HallondessertINGREDIENSER:
4 pers
2 1/4 dl turkisk yoghurt
1 1/2 dl vispad grädde
75 gram maränger
250 gram hallon
(skogshallon smakar bäst)

GÖR SÅ HÄR:
1. Rör ihop yoghurt och lätt vispad grädde i en skål.
2. Krossa marängerna grovt och vänd ner dem.
3. Vänd sedan försiktigt i hallonen.
4. Fördela massan i portionsskålar.

Vill man ha lite mer sötma passar det bra att ringla över cirka 50 gram smält mörk blockchoklad. Ännu enklare är det att toppa med grovt riven blockchoklad.

Hovdessert eller marängsviss. Maränger, vispad grädde, chokladsås och rostad mandel. Mäktig efterrätt och oftast alltför söt. Fet och rik på kolhydrater.

Eton Mess är en annan variant - en engelsk efterrätt som lär serveras på Eton College i London den 4 juni varje år. Den består vanligtvis av vispgrädde, jordgubbar och krossade maränger.

Lite mindre fet och inte alls lika söt blir båda efterrätterna om man blandar yoghurt och grädde. Mättar inte heller lika mycket och lämnar därför kvar en behagligare känsla.

Marängerna jag använde var färdigköpta - små spröda från "Va'gott". Ägg- och glutenfria men inte mjölkfria. Efterrätten är vegetarisk. Passar också gluten- och äggallergiker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...