tisdag, mars 11, 2008

Souvlaki, Tzatziki och Grekisk Olivolja

Grekisk OlivoljaFett av bra kvalitet behöver vi äta varje dag om än i liten mängd (ca 30-35 gram per dag) - förutom det fett som redan finns i maten.

Äter vi en kost helt utan fett blir så småningom sjuka. Fett är kroppens bränsle. Vissa fettsyror är helt livsnödvändiga eftersom vår kropp inte själv kan bilda dem.

Studier har visat att en kost med ett högt generellt intag av enkelomättade fettsyror rent av har hälsosamma effekter. Bra olivolja är rik på enkelomättade fettsyror.

Grekisk olivolja anser jag vara den bästa. Grekerna själva håller säkert med. Den lyfter fram smaken i råvarorna.

Häromdagen låg ett utskick från Fontana i brevlådan. Det handlade till stor del om olivolja - ekologiskt odlad och KRAV-märkt från olivodling till pressning. Med utskicket följde även ett litet häfte. Det innehöll recept på alla de rätter som de flesta av oss som någon gång besökt Grekland så väl känner till och lärt oss tycka om.

Grekisk mat är befriande enkel att laga till.

Souvlaki* Grillspett (Souvlaki) - snabbmat på grekiskt vis. Små kuber av kött uppträdda på spett och kolgrillade.
* Tzatziki (Gurkdip) - fungerar så bra som tillbehör till både den grekisk bondsalladen (Horiatiki) och grillspetten.

Det här är exempel på grekiska maträtter där olivoljan är nyckeln till det goda.

Här följer två recept:

SOUVLAKI

INGREDIENSER:
5-6 personer

1 kg fläskfilé
1 dl Fontana olivolja
oregano
grillkrydda
1 dl vitt eller rött vin
3 paprikor
3 gula lökar
salt och peppar
Kalamataoliver


GÖR SÅ HÄR:
1. Skär köttet i tärningar och lägg i en skål.
2. Rör ihop olivolja, oregano, grillkrydda, vin, salt och peppar.
3. Marinera köttet i 2-3 timmar.
4. Skär grönsakerna och trä upp på spett varvat med kött och oliver.
5. Lägg spetten på grillen och pensla med marinaden.
6. Grilla i ca 5 minuter eller tills köttet är genomstekt.

TZATZIKI

INGREDIENSER:
5 dl grekisk yoghurt
1 gurka
4 pressade vitlöksklyftor
2 msk Fontana olivolja
½ tsk salt
1 krm peppar
Kalamataoliver
torkad mynta


GÖR SÅ HÄR:
1. Blanda yoghurt, vitlök, olivolja, salt och peppar.
2. Skala gurkan och riv den grovt.
3. Pressa ur vätskan och rör ner gurkan i yoghurten.
4. Häll allt i en serveringsskål och garnera med oliver och smulad mynta.

Recept på Grekisk Bondsallad (Horiatiki) som jag lagt in vid ett tidigare tillfälle.

Efter förra veckans jämtländska snökaos och storm och den här veckans gråväder och snöslask längtar jag nu intensivt till sommaren och grillsäsongen.

8 kommentarer:

  1. souvlaki är grymt gott. det är iofs all grekisk mat. har du ätit stifado?

    SvaraRadera
  2. Catty: Nej, jag tror inte att jag ätit stifado. Det är någon slags kött- och lökgryta, eller hur? Lite åt "kalopshållet"?

    SvaraRadera
  3. Jag hoppas att inte själva paketet kom bort på posten? Den med själva olivoljan? Jag var tvungen att skicka i två olika omgångar, eftersom våra lådor var för små för att kunna få plats med pärmen med informationen.

    Mvh
    Max på Fontana

    SvaraRadera
  4. Hej Max och tack så mycket,
    Det är lugnt. Jag har fått både ett paket med olivolja och ett kuvert med information.

    Välkommen tillbaka från föräldraledigheten.

    SvaraRadera
  5. Älskar verkligen grekiskt. Tzaziki kan jag äta till allt :D

    SvaraRadera
  6. Maja: Inte pannkaka och tzatziki väl? Hmm... där går kanske gränsen för mig:)

    SvaraRadera
  7. all grekisk mat innehåller sånt som barn inte gillar,det är ju inte så bra :/

    SvaraRadera
  8. Matilda: Vi som är vuxna vet hur god grekisk mat kan vara. Men hos barn kan en meny bestående av det okända möta motstånd. Barn avvisar nästan automatiskt mat som de inte känner igen. Man kan ju alltid försöka sig på att göra grekiska maträtter så att de liknar deras favoriträtter. Ett spett med enbart köttbitar brukar gå hem hos de flesta.

    SvaraRadera

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...