tisdag, augusti 26, 2008

Ugnsomelett med stuvad blodriska

Dags att skörda och ta till vara svamp!















Stuvning
2 ½ - 3 dl rensad, finhackad blodriska
2 msk smör
1 msk vetemjöl
3 dl grädde
½ tsk salt

1 krm peppar

GÖR SÅ HÄR:
1. Hetta upp svampen på svag värme och sjud den i sitt eget spad,
2. Sjud tills all vätska är borta.
3. Höj värmen på plattan, tillsätt smör och stek ytterligare några minuter.
4. Pudra över mjölet och vänd runt.
5. Krydda med salt och peppar.
6. Späd med grädden, lite i sänder.
7. Låt stuvningen puttra på lägsta värme i en halvtimma.
8. Rör om emellanåt och späd med mer grädde om stuvningen ser ut att bli för tjock.
9. Smaka av!

Ugnsomelett
3 ägg
3 tsk vetemjöl
½ tsk strösocker
3 3/4 dl kokt avsvalnad mjölk
lite salt och peppar


GÖR SÅ HÄR:
1. Vispa ihop ägg, vetemjöl, socker, mjölk och kryddor.
2. Häll smeten i en lättsmord ugnsform.
3. Grädda mitt i ugnen i 200 grader ungefär 20 minuter eller tills ytan stannar.
4. Ta ut omeletten och bred över svampstuvningen.
5. Strö till sist över ett par matskedar hackad slätbladig persilja.

Bör räcka till minst 3 personer som ensamrätt om det serveras någonting till. Jag hade rester av benfria kotletter som kom till användning.

Granblodriska













Även om blodriskan är Jämtlands landskapssvamp, finns den inte varje sensommar eller höst. Förra året hittade jag inte en enda som gick att äta. Det är en läcker svamp och det tycker maskarna också. Små, vita insektslarver kan på kort tid totalt förstöra läckerheterna.

Hatten på blodriskan är tjock och orangefärgad. När man bryter sönder svampen blir fingrarna alldeles morotsgula. Smaken är ganska kryddig. Här växer den på fuktiga och gräsbeväxta ställen i skogar och hagar. Där har granblodriskan ingått partnerskap med granen. Det verkar vara i närheten av ungefär 20-åriga ståtliga granar som de flesta växer.

8 kommentarer:

  1. I år är ovanligt gott om blodriskor här i vår skog. Har nog aldrig sett så många.

    SvaraRadera
  2. Lilla b: Där du bor finns väl andra varianter av blodriskor? För två år sedan plockade vi så mycket att vi inte bara plockade till oss själva utan också kunde ge bort åtskilliga kilon till grannarna. Det året var dom inte heller särskilt angripna av larver utan små och fina.

    SvaraRadera
  3. Så underbart för grannarna att få del av skörden! Jag plockar mest kantareller och trattisar. Blodriskorna har varit få under tidigare år. Så kul för grannarna att få del av er svampskörd!

    SvaraRadera
  4. Lilla B: Inte alla törs äta svamp men ett par familjer tog i alla fall tacksamt emot delar av skörden. Svart trumpetsvamp finns väl också där du bor. Den har jag smakat någon gång och jag tycker den är god.

    SvaraRadera
  5. Jag som bara håller mig till kantarell. Är inte så duktig på svamp, men mina föräldrar är det och kunde på den tiden de var ute i skogarna, komma hem med alla möjliga sorter. Det blev goda svamprätter. =)

    SvaraRadera
  6. Niina: Även om man bara hittar kantareller får man vara nöjd. Det är en så trevlig sysselsättning att gå ut i skogen och koppla på "svampögonen".

    SvaraRadera
  7. På sina ställen finns det gott om svart trumpetsvamp. Tyvärr har inte jag hittat så många men jag känner dem som har.

    SvaraRadera
  8. Lilla B: Jag ska inte påstå att jag vet exakt var du bor men jag vet att den svampen växer i södra och mellersta Sverige på vissa platser. De jag fick smaka på var plockade i Uppland.

    SvaraRadera

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...