tisdag, september 16, 2008

Grekiska Receptfavoriter














För några veckor sedan skickade Fontana en kokbok till mig. En mycket innehållsrik bok som innehåller ett 100-tal grekiska och cypriotiska recept med tillhörande fina bilder. Det grekiska köket har så mycket mer att erbjuda än greksallad, tzatziki och souvlaki. Boken innehåller också mer ovanliga recept, exempelvis halloumibröd och grekisk brylépudding.

Cypernfödda Maro Papadopoulou (Fontanas matexpert, bosatt i Sverige sedan mitten av 1970-talet) har skrivit den och boken kan beställas via Fontanas hemsida: Maros Kök, grekisk mat - ett sätt att leva

Nu har jag bestämt mig för att skänka bort "Maros Kök" därför att jag redan har en grekisk kokbok Den inköptes en gång i tiden vid ett av mina besök i Grekland.

Vill du ha "Maros Kök"? Då deltar du genom att gissa vilka grekiska öar jag har semestrat på. Inte blir det så lätt eftersom det finns mer än 100 små och stora öar att välja mellan. Jag har stigit i land på flera av dem men bara bott på två under längre tid. Skriv de två under kommentarerna.

Om ingen lyckas gissa helt rätt, skickar jag boken till den som först lämnar åtminstone ett rätt svar. Du som inte har en blogg eller av någon anledning vill vara anonym måste lämna en fungerande e-postadress.

Avslut: Söndagen den 5 oktober 2008 kl 23.00.

Själv reser jag bort några veckor. Under tiden får datorn och bloggen vila.

Lycka till! (καλή τύχη!)

Uppdatering måndagen den 6/10-08: Maros Kök skickas till Jenny alias Hallongumman

15 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag älskar Grekland :)

    Oj, det här var inte lätt!
    Jag tror att du har bott på Kreta och Rhodos.

    SvaraRadera
  2. Brödet blir faktiskt inte smuligt, det blir saftigt och luftigt, riktigt gott:)!

    Hoppas att du får en härlig tisdag!

    SvaraRadera
  3. Hi, hi, det här blir inte lätt!
    Jag gissar på Kreta och Cypern.

    Ja, de grekiska småöarna är underbara. Jag har varit på många av dem och alla har sin charm.

    Numera blir det ofta Kreta därför att det går direktflyg dit från Umeå eller Sundsvall. Jag har blivit bekväm..

    Ha det riktigt bra!
    Hälsningar Anita/Smulan

    SvaraRadera
  4. Svårt det här! Tror du bott på Kos och Skyros.
    Hälsningar Lilla B.

    SvaraRadera
  5. Hmm... På A. svarar jag Kreta och på B svarar jag Poros :)

    SvaraRadera
  6. Jenny: "Om ingen lyckas gissa helt rätt skickar jag boken till den som först lämnar åtminstone ett rätt svar..."
    Grattis Jenny!

    SvaraRadera
  7. Smulan: Kreta och Cypern Jo, jag har bott på båda öarna och visst förknippas Cypern starkt med grekisk kultur men är inte en del av Grekland.

    SvaraRadera
  8. Lilla B: Jodå, jag har tillbringat två hela veckor på partyön Kos. Men jag försökte undvek festandet på klubbar och barer. Det var lågsäsong och ön var inte större än att man kunde utforska den på kort tid.

    SvaraRadera
  9. E-S: Poros har jag aldrig besökt men ön verkar spännande eftersom den ligger så nära fastlandet.

    SvaraRadera
  10. Hmm.. Visst är Cypern en egen republik numera, men jag förknippar den mycket med Grekland fortfarande. Konstigt nog...
    Har du berättat vilka öarna var dvs det rätta svaret...?

    Smulan

    SvaraRadera
  11. Hej Smulan: Kreta och Kos hade gett full pott.

    Jag tycker inte att det är konstigt alls att du förknippar Cypern med Grekland. En av de två stora befolkningsgrupperna på ön är ju grekisk och grekcyprioterna tillhör grekisk-ortodoxa kyrkan. Ett av de två officiella språken är grekiska. Cypern delades ju någon gång på 1970-talet då Turkiet tog kontroll över norra delen av ön. Det är södra delen som är en självständig stat.

    Jag skulle absolut inte ha något emot att tillbringa en av de kommande vintermånaderna i Larnaca. En levande stad som har mycket att erbjuda.

    SvaraRadera
  12. Jag har inte varit på Cypern, men grek- och turkcyprioterna är ju kända begrepp på ön. Fast jag har för mig att det blivit någon form av uppgörelse/enande mellan länderna ganska nyligen?

    1982 var jag på Kos två gånger - alldeles innan ungdomsinvasionen började och förstörde öns rykte.. Tyvärr, för det var en fin ö.

    Isch - förkylt igen. Måste försöka sova nu...
    Smulan

    SvaraRadera
  13. Smulan: Både ja och nej. Nuvarande presidenten gick till val med löfte att lösa Cypernfrågan men riktigt klart är det inte än. En av de svåra frågorna som återstår och som Turkiet och Cypern tillsammans måste försöka hitta en lösning på är egendomsfrågan. Grekcyprioterna flydde ju söderut vid oroligheterna under 1960- och 70-talet och då lämnade de hastigt sin mark och sina hus. Ska de nu få tillbaka sina egendomar eller ska de kompenseras på något annat sätt?

    Vi bodde i Kos stad. Den stan var ju byggd liksom en "solfjäder". Hamngatan var oattraktiv med sina enormt högljudda barer och turistbutiker. Men resten av stan, dvs den översta och bredare delen av "solfjädern" visade ett vänligare ansikte mot oss.

    Stackars dig som är förkyld igen. Själv har jag klarat mig från det eländet nu i nästan två år. Peppar, peppar...

    SvaraRadera
  14. Tack så mycket för din kommentar! Undrar om inte ett liknande recept var med i ett utav Elle mat & vins nummer i sommras!

    Trevlig måndag!

    SvaraRadera
  15. Hej Linnéa: Elle Mat & Vin har jag inte...gör bara besök på hemsidan då och då. Jag kan inte hitta något liknande recept där.

    SvaraRadera

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...