tisdag, november 04, 2008

Halloumiomelett

Jag har just nu inget kök. Vi lever 'campingliv' inomhus på en mycket begränsad yta. Det är minsann tufft att försöka överleva matmässigt under en köksrenovering. Speciellt om man bor i huset medan renoveringsarbetet pågår. Har du byggt om ett kök från grunden någon gång är jag helt säker på att du vet vad jag menar.

Konserver, pulversoppor och mikrovärmd färdigmat blir i längden inte bara onyttigt utan också oerhört enformigt. Äggrätter innehåller mycket näring - perfekt när man måste laga till snabba och mycket enkla måltider.














Inget extra salt behöver tillsättas den här omeletten. Halloumin ger tillräcklig sälta. Lite örtkrydda på tomaterna är allt som behövs i kryddväg.

INGREDIENSER:
2 personer

4 ägg
4 msk grädde (eller vatten)
1 skvätt matolja
2 skivor tärnad rökt skinka
50 - 100 gram grovriven halloumi (Fontana)
2 skivade tomater
solrosskott

GÖR SÅ HÄR:
1. Rör försiktigt ihop äggen och vätskan - vispa inte
2. Hetta upp stekpannan och i med en liten skvätt matolja.
3. Sänk värmen något och häll i omelettsmeten.
4. Punktera bubblor med en gaffel så att lös smet kan rinna igenom.
5. Strö över riven halloumi innan omeletten stelnat helt.
6. Lägg sedan på skivade tomater och skinka.
7. Strö över örtkrydda och solrosskott.

"...Det blir som det blir, när det är som det är. Det är som det är, tills det blir som det blir...."
Citat: Alf Henriksson

2 kommentarer:

  1. Jag har faktiskt aldrig smaka Halloumi-ost, men har länge tänkt göra det. Häromkvällen såg jag ett tv-program på TV8 om just Halloumi. Jag blev mycket inspirerad. Med ditt recept kommer jag säkert igång. Tack, Karin!
    KRAMEN!

    SvaraRadera
  2. Hej Mors Deka: Halloumi är mycket gott att skära i skivor och grilla eller steka i lite olja. Perfekt till ugnsrostade rotsaker.
    fontana.se har mer recept.

    SvaraRadera

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...