måndag, februari 16, 2009

Köttsoppa med Korngryn

"Soppa lugnar hjärtat, stillar den våldsamma hungern, eliminerar stressen från dagen och väcker och förädlar aptiten." Ett citat av mästerkocken Auguste Escoffier (1846-1935) - skaparen av det moderna franska köket.

Dessutom kunde han ha tillagt att soppa värmer gott när det är kallt ute.

Oftast tillagar jag soppor utan recept. Jag använder det jag har hemma och hoppas på att de ska gå att äta... Den här soppan är ett av undantagen. Jag mätte och och skrev ner ingredienserna.

Köttsoppa med korngryn
















INGREDIENSER:
8 portioner

450 g benfritt tärnat nötkött
2 l buljong
3 tärnade morötter
1 finhackad lök
25 g tärnad rotselleri
25 g torkad svamp (blötlagd och avrunnen)

smör
1 dl korngryn
3 pressade vitlöksklyftor

salt och peppar
1/2 dl crème fraiche


GÖR SÅ HÄR:
1. Bryn köttet i smör i en stekpanna och tillsätt cirka ½ l av buljongen.
2. Sjud köttet medan grönsakerna förbereds.
3. Låt grönsaker, lök och svamp svettas i smör några minuter i en stor soppkastrull.
4. Lägg i köttet, häll på resten av buljongen och sedan korngrynen.
5. Låt soppan småkoka tills korngrynen är mjuka - ca 30 minuter.
6. Tillsätt vitlöken, smaka av, rör i crème fraiche och hetta upp igen.

Det är en enkel bassoppa som går relativt snabbt att göra. Det är bara korngrynen som tar lite tid att koka. De är lite bortglömda i svensk matlagning. Jag tror inte att de konsumeras i samma utsträckning som ris, bulgur, cous-cous och quinoa. Kanske beror det på att de har ganska robust smak jämfört med andra gryn.

Korngryn har i alla fall lägre GI än ris och bidrar alltså till att sänka sammlagda GI-värdet på en måltid. Dessutom innehåller de mycket fibrer, vitaminer och mineraler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...