måndag, september 14, 2009

Handsfree-sylten

How to Be a Domestic Goddess: Baking and the Art of Comfort CookingDet här är ett fantastiskt bekvämt och enkelt syltrecept från Nigella Lawsons bok "How to Be a Domestic Goddess: Baking and the Art of Comfort Cooking". Hon kallar i boken sylten (marmeladen) för "Hands-free Raspberry Jam".

I två separata pajformar hettas lika mängd hallon och socker upp i varm ugn. Sedan hälls det heta sockret över de heta bären och rörs ihop tills allt smälter samman. I min version får det bli hjortron istället för hallon. Hjortron har jag gott om. Hallonen lyser med sin frånvaro för andra året i rad.

Mogna guldgula hjortron är lika saftiga som mogna rubinröda hallon. Sättet att gå till väga är detsamma även om jag tycker Nigellas recept med lika mängd bär och socker resulterar i en alldeles för söt produkt. Hälften så mycket socker som bär räcker gott och väl. Dessutom tillsätter jag lite citronsyra (eller pressad citron) för att få en syrligare smak.

Citronsyra har ju också en viss konserverande verkan, om än mild. Konserveringsmedlet bensoesyra finns naturligt i hjortron och därför möglar inte hjortronsylt gärna. Benämningen "handsfree" får man ta med en nypa salt. Helt "handfritt" är det självklart inte från början till slut.

Hjortronsylt













INGREDIENSER:
500 g hjortron (tinade)
250 g strösocker
1/2-1 tsk citronsyra (eller pressad citron)


GÖR SÅ HÄR:
1. Värm upp ugnen till 180°.
2. Lägg hjortron och strösocker i två separata ugnsäkra formar med kant.
3. In med formarna i ugnen i 20-25 minuter.
4. Ta ut dem och häll sockret över bären.
5. Rör ihop och blanda i citronsyran (alt. citronsaften)
6. Häll sylten i rena och varma glasburkar och skruva på rena och täta lock.

Resultatet överträffar allt annat i syltväg. Bären förblir hela och fina. Kall smakar sylten rårörd. Metoden fungerar bäst på mindre mängder bär. Man ska inte göra stora högar utan bär och socker ska spridas ut i ett jämnt lager i formarna. Det bubblar och fräser till ett kort ögonblick när man häller det heta sockret över bären. Var försiktig! Hett socker ger brännskador.

Boken "How to Be a Domestic Goddess" har några år på nacken så om någon har provat metoden förut med andra bär vill jag gärna få tips på hur det funkar.

12 kommentarer:

  1. Hej. Visst är det härligt med hjortron. De är så goda i sig, så det behövs knappt nåt socker alls. Och hållbarheten funkar ändå, utan alltför mycket.

    Hjortron och lingon är nästan självkonserverande, men lite sötma kan behövas för balansen. Bra med citronen annars, det har jag i all sylt för att få en bra balans.
    Ha det bra./ Birgitta

    SvaraRadera
  2. Hej Birgitta, Hjortron är min mans favoritbär och därför är det trots mygg och annat elände inga problem att få med honom ut och plocka de bären när de finns. Lingon får jag plocka ensam. Själv har jag haft lyckan att växa upp i en trakt med vilda åkerbär. De bärens arom går knappast att beskriva.

    SvaraRadera
  3. Hej Karin. Jag har plockat åkerbär bara en gång men minns smak och arom än. Den är härlig.
    Nu har jag fått till en fungerande länk till min blogg, den tidigare genom blogger hamnar inte hos mig.
    Jag lär mig sakta men säkert det här med bloggvärlden :)

    SvaraRadera
  4. @Birgitta: Jag var lite förvånad över att länken inte gick direkt till din blogg. Jag fick "googla" ditt namn istället.

    SvaraRadera
  5. Hej. Jag registrerade ett googlekonto och trodde att det skulle vara lättsamt när jag skrev kommentarer. Men det visade sig att jag hamnade hos blogger i stället.
    Jag kan ju bara det lilla om Wordpress, som jag lärde mig på en 3-timmarskurs i juni ;)

    Aldrig lärt mig det här med datorer, det kom först på slutet på de restauranger där jag jobbade som Kock. En evighet sen, hela 9 år..
    Har bara varit en glad amatörsurfare tills nu, med noll kunskap om datorns användningsområden i övrigt.
    Men nu tycker jag det är himla kul, att blogga och titta runt hos er andra :)
    Ha det bra./ Birgitta

    SvaraRadera
  6. Birgitta: För 10 år sedan gick jag en stor omväg runt allt vad datorer hette. Men jag blev liksom så många andra tvungen att lära mig genom jobbet. Och visst är det roligt att kunna.

    PS:Ingen behöver registrera sig för att kommentera på den här bloggen. Det går även bra att vara helt anonym.

    SvaraRadera
  7. Samma här. Skulle aldrig ha en dator. Nu sitter jag här med två ;)Fick en av min snälla systerson, när jag började med bloggen. En snabb liten sak.

    Glad att jag lärde mig att logga in med namn, gillar inte anonymitet nåt vidare :) Men bra att det finns.
    Tack för idag och God natt.

    SvaraRadera
  8. Så gott med hjortronsylt. Och enkelt att göra, Borde vara förbjudet att köpa färdig.

    SvaraRadera
  9. @dennisMat: Tänk på alla stackare som inte har möjlighet att plocka hjortron själv.

    Jag läste det här blogginlägget för ett par år sedan:
    http://www.accidentalhedonist.com/index.php?title=cloudberry_preserves&more=1&c=1&tb=1&pb=1.

    Det hon skrev berörde mig.

    SvaraRadera
  10. Gör det med rätt sorts bär. Jag plockade lingon förra helgen och provade på en liten mängd. Det blev däremot inte så lyckat trots att jag hällde en skvätt vatten på bären. Kanske skulle jag ha tillsatt mer vatten.

    SvaraRadera
  11. Är ju så gott med hjortron sylt.

    SvaraRadera
  12. @Jenny: Javisst är det gott. Jag har haft turen att två år i rad kunna plocka relativt mycket hjortron.

    SvaraRadera

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...