måndag, oktober 05, 2009

Beslöjade Efterrätter

"Tilslørte bondepiker" (beslöjade bondflickor) heter en traditionell norsk efterrätt som var populär i Norge på 1950- och 60-talet. Det må nok ha väckt viss munterhet på andra sidan kölen när en engelskspråkig receptsajt beskrev vad det var men skrev tilslørte bondepikker istället. Stava rätt är inte alltid lätt. Eller också halkade fingrarna på tangenterna. Det händer.

"Tilslørte bondepiker" består, enligt de ursprungliga norska recepten, av äppelmos varvat med smörfrästa skorpsmulor och vispad grädde. En variant i vårt östra grannland av en liknande efterrätt kallas ”Pappilan hätävara”. Jag kan inte finska men det lär betyda någonting i stil med "prästgårdens nödlösning".

Påminner lite om en efterrätt som min mamma brukade göra på 1950-talet. Ett par deciliter grädde vispades och blandades med några matskedar lingonsylt. Sedan fyllde hon hembakade rånstrutar med den rosafärgade lingongrädden. Det här kallade mamma "Giftas". Andra kallade efterrätten för "Änglamat". Mamma blandade aldrig i brödsmulor eller kaksmulor. De spröda rånstrutarna gick som regel sönder och det hela förvandlades till en smulig röra i alla fall.

Receptet som följer är lite annorlunda men efterrätten är inte mindre god för det. Den som inte gillar hjortron kan byta ut dem mot andra bär.

Änglamat med hjortron

Hjortron, grädde och kaksmulor

















INGREDIENSER:
2 stora glas


2 dl hjortron
1 ½ dl strösocker
2 dl grädde

½ tsk vaniljsocker
4 havrekakor (alternativt drömmar)
lite grovt riven mörk choklad


GÖR SÅ HÄR:
1. Rör ihop hjortron och socker.
2. Vispa grädden ganska hårt med vaniljsockret.
3. Krossa kakorna grovt och riv chokladen.
4. Varva kaksmulor, vispgrädde och den rårörda hjortronsylten dessertglas.
5. Lägg en klick grädde överst och strö över chokladen.

Här finns verkligen utrymme för variation och kreativitet när det gäller kombination av bär, frukt, sylt, kaksmulor och andra ingredienser. Enklare kan det knappast bli. Använd en stor vacker glasskål om änglamaten ska serveras till större sällskap.

Oavsett ingredienser har "Tilslørte bondepiker", "Pappilan hätävara", "Giftas" och "Änglamat" en sak gemensamt: Det är en efterrätt som har sitt ursprung i det gamla bondesamhällets tid då man sparsamt och noga tog till vara allt. Till och med bröd-, skorp- och kaksmulor. Ingenting fick förfaras. Att kasta bort någoting ätbart ansågs på den tiden som i det närmaste brottsligt.

2 kommentarer:

  1. Vad gott det ser ut. Ännu en rätt från barndomen. Vi åt den med äppelmos.

    SvaraRadera
  2. @Birgitta: Jag frågade min man om han minns att han som barn fick en efterrätt någon gång med lingonsylt blandat med grädde. Och det minns han att han fick. Den blandningen hette "Giftas" och saknade kaksmulor. Men jag måste säga att jag tycker det är godare att varva sylt, grädde och kaksmulor.

    SvaraRadera

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...