måndag, april 19, 2010

Lite sött till en kopp kaffe

Mosaiko/Kormos












Det gamla turkiska(?) ordspråket att "kaffe skall vara svart som helvetet, starkt som döden och sött som kärleken", håller jag delvis med om. Men att ha socker i kaffe slutade jag med för en herrans massa år sedan. En liten sötsak till kaffet tackar jag däremot aldrig nej till.

Turkiska och grekiska efterrätter är rätt sockersöta och passar bra till en kopp kaffe. Ett exempel är "baklavas". Ett populärt men lite för komplicerat bakverk för mig.

Den här mindre kända turkiska och grekiska sötsaken är betydligt enklare att göra än baklava. Utan ansträngning rörs smeten ihop och det blir mycket mindre kladd än när vi rullar våra svenska chokladbollar. I södra Grekland kallas konfektyren för "Mosaiko" och i norra delen för "Kormos" (timmerstock). Vad den heter på turkiska har jag ingen aning om.

INGREDIENSER:
175 g kex (Digestive t ex)
125 g tärnat smör
1 1/4 dl strösocker
1 uppvispat ägg
5 msk kakaopulver
3 msk konjak


GÖR SÅ HÄR:
1. Smält smöret försiktigt så att det bara blir mjukt och inte hett.
2. Tillsätt socker, uppvispat ägg, kakao, konjak och rör om.
3. Bryt sönder kexen i bitar för hand.
4. Blanda kexbitarna med smeten och häll i mitten på ett bakplåtspapper.
5. Forma till en jämn och fin rulle, ca 5 cm i diameter.
6. Tvinna ihop bakplåtspapperet i ändarna.
7. Lägg chokladrullen i frysen över natten.

Obs! Tinas inte. Skärs i skivor och serveras fryst precis som glass.

I många andra länder förekommer liknande varianter men med delvis andra ingredienser. Den svenska motsvarigheten torde vara den svenska 1950-talsklassikern som bär namnet "Radiokaka" på grund av att den liknar framsidan på dåtidens radioapparater. I Italien kallas chokladrullen för "Salame di Cioccolato" (chokladsalami) och i Finland för "Rex-kakku". I Norge är det en julfavorit som bär namnet "Delfiakake".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...