måndag, maj 31, 2010

Köttsallad med Blue Cheese-dressing

Köttsallad med ruccola, tomater, rödlök, paprika och oliver












Den här salladen tar inte lång tid att förbereda om man händelsevis råkar ha rester av rostbiff. Det är en stor portion så salladen räcker gott och väl till en hel måltid för en person.

Köttsallad:
1 portion

· 150 g tunt skivad rostbiff
· 2 nävar ruccola
· 1-2 tomater, skivade
· 1/4 grön paprika, strimlad
· ½ liten rödlök, tunt skivad
· 5-6 gröna oliver med pimento, delade på mitten

GÖR SÅ HÄR:
1. Skär köttskivorna i munsbitar.
2. Skölj ruccolabladen noga och låt dem rinna av.
3. Bottna ett fat med ruccola och arrangera tomater, paprika, rödlök, oliver och kött ovanpå.

Blue Cheese dressing
Till dressingen använde jag Arlas Castello Blå som är en krämig ädelost med mild smak. Blue Cheese-dressingen kan med fördel göras i förväg eftersom den bara mår bra av att stå och dra.

Blue Cheese-dressing












1 portion
· 25 g Blue Cheese
· 2 msk grekisk eller turkisk yoghurt
· 2 tsk majonnäs
· 1 tsk vitvinsvinäger
· 2 krm råsocker/rörsocker
· 1 liten vitlöksklyfta, pressad
· 1 nypa flingsalt
· några varv på pepparkvarnen

GÖR SÅ HÄR:
1. Mosa Blue Cheese-osten med yoghurt.
2. Rör i majonnäs, vitvinsvinäger, råsocker och vitlök.
3. Smaka av med flingsalt och peppar.
4. Låt dressingen stå i kylskåpet och dra i åtminstone en kvart.
5. Skeda dressingen över köttsalladen i serveringsögonblicket, blanda om och ät.

Servera köttsalladen med smör och bröd - grovt rågbröd eller sprödvärmd baguette.

2 kommentarer:

  1. Det ser riktigt gott ut! Ha det jätte bra!
    Kram Daniella - BakeCake

    SvaraRadera
  2. Daniella: Eftersom jag är gräsänka för närvarande och tycker att det är rätt tråkigt att laga omständlig mat till mig själv så passar jag på att kylskåpsstäda. En sallad är ingen mat för en hungrig karl. Mig passar det utmärkt. Rester av Blue cheese-dressingen är god att dippa grönsaker i också.

    SvaraRadera

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...