måndag, november 01, 2010

Varma smörgåsar med sardiner i tomatsås

Vad ska vi äta? En fråga som människan antagligen ställt sig ända sedan hon började äta tillagad mat. Nu behöver ju inte jag som förfäderna jaga och äta det jag för dagen får tag på. Istället får jag en släng av idétorka ibland. Tack och lov händer det inte alltför ofta att matlagningsinspirationen vägrar att infinna sig.

Det som stör mig just idag är att jag inte har någon lust att åka och handla mat fast jag skulle behöva det. Gator och asfaltvägar är glashala och det har knappt gått en dag den senaste tiden utan en eller flera olyckor orsakade av halkan. Då är det gott att hitta en eller två burkar med sardiner i tomatsås i konservförrådet, så slipper jag ge mig iväg ut.

Varm smörgås med sardiner i tomatsås













Tillsammans med grönsallad blir det här en fullgod lunch för två.

INGREDIENSER:
4 skivor rostbröd
smör
2 tomater
1 krm salt
1 krm oregano
burksardiner i tomatsås
ostskivor eller riven ost, ca 1½ dl.

GÖR SÅ HÄR:
1. Bred lite smör på brödskivorna.
2. Skiva tomaterna och lägg ovanpå.
3. Strö över salt och oregano.
4. Lägg på sardiner och ost.
5. Gratinera i ugn i 5-7 minuter i 250°.

Östersundaren Sten Andersson, alias Sten Hur, poet, musiker och f d producent på Sveriges Radio, har skrivit en rolig dikt om Kung Gustafs sardiner. Dikten har tonsatts och finns på YouTube. Betrakta klippet som en hyllning till denna klassiska konserv.

Kung Gustafs sardiner har funnits i snart 80 år. Egentligen är de sardiner som finns i Sverige på konservburk inte alls sardiner utan skarpsill (Sprattus sprattus). I länderna kring Medelhavet och utanför Portugal och Marocko fiskas det en 20-30 cm lång sillfisk. (Sardina pilchardus) som anses vara den enda äkta sardinen.

2 kommentarer:

  1. Gustafs sardiner har jag ätit sedan jag var barn! Älskar dem fortfarande. När jag var barn gillade jag ryggraden bäst för den "krasade" mellan tänderna! Var knäpp redan då ;)

    SvaraRadera
  2. Lena: Det är samma här. Mamma hade alltid sardinburkar (och ansjovisburkar) i skafferiet och det var inte vardagsmat. I stort sett var det den enda fisk vi åt.

    När jag växte upp var nämligen fiskrätter rätt sällsynta på middagsbordet. Bortsett från att pappa ibland fick någon gädda eller abborre på metspöt.

    SvaraRadera

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...