måndag, december 06, 2010

Pannstekt öringfilé med gremolatasås

Det är inte alla förunnat att kunna äta fjällfisk i form av laxöring till vardags. Men just nu har i alla fall jag många kilo fjällfisk i frysen eftersom det blev fiskenät utlagda strax före isläggningen i november och fångsten blev relativt god.

Fet fisk blir ju torr och osmaklig om den förvaras i frysen alltför länge så nu måste vi ha fisk på matbordet ett par-tre gånger i veckan. Det kan faktiskt bli lite tråkigt i längden. Man får försöka variera tillbehören.

Den enkla men geniala blandningen av hackad persilja, vitlök och citronskal som kallas gremolata och som traditionellt används som tillbehör till Osso Buco alla Milanese, kan med fördel användas till en massa andra rätter. Här får gremolata sätta sprätt på en simpel gräddsås serverad till pannstekta öringfiléer:

Gremolatasås (2 pers)

3 st vitlöksklyftor
skal av en halv ekologisk citron
3 msk hackad persilja
2 dl vispgrädde
2 tsk pressad citronsaft
2 krm salt
½ krm nymalen svartpeppar

GÖR SÅ HÄR:
1. Skala och finhacka vitlöken.
2. Riv citronskal med en rasp.
3. Hacka persiljan och blanda alltihop.
4. Koka upp grädden i en kastrull.

Kom ihåg att vatten kokar vid 100°. Mjölk när man vänder ryggen till och detsamma gäller grädde.

5. Rör ner gremolatan.
6. Låt såsen koka ihop ett par minuter.
7. Smaka av med citronsaft, salt och peppar.

Pannstekt öringfilé med gremolatasås













Öringfiléerna (ca 400 g till 2 pers) : Salta och peppra. Värm ett par matskedar olja i stekpannan och tillsätt därefter smör. Låt smöret bli ljusbrunt. Lägg i fisken med skinnsidan ner och sänk värmen. Stek på svag värme tills fiskköttet börjar bli blekrosa. Vänd och stek klart i knappt en minut.

4 kommentarer:

  1. ohh din blogg har jag ej stött på innan. och jag har sett en del.. ohh vad spännande nu ska jag frosa lite i din sida.
    tack för tipset ang min elaka tand. e en tand som brytits av och attans vad man har ont i hela ansiktet nu. väntar dock på tid. e super svårt att få nu i snara juletider

    SvaraRadera
  2. Kära Chanette, du borde få komma akut och på direkten. Jag vet hur ont det gör. Själv fick jag äta en pencillinkur också.

    SvaraRadera
  3. Så gott det låter! Vilken lyx att ha frysen full av fin fisk.

    Jag önskar dig en riktigt God Jul och ett Gott Nytt År och hoppas du känner lust att fortsätta blogga.

    /Åsa

    SvaraRadera
  4. Åsa: Ja, det är verkligen en rikedom att ha fri tillgång till öring och även röding.

    SvaraRadera

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...