måndag, april 25, 2011

YO-ghurt jordgubbsmuffins med laktosfritt smör

Muffins går hem hos mina barnbarn – men då ska det vara vanliga små. Inte de bamsestora amerikanska. De passar bäst för oss vuxna.

Det roligaste med att baka muffins är de oändliga variationsmöjligheterna. Man behöver egentligen bara ett enda pålitligt grundrecept, sen kan smeten smaksättas med allt från suraste citroner till sötaste choklad.

De här, som jag bakade senast, innehåller jordgubbar och jordgubbsyoghurt och smakar ljuvligt. De är bakade med laktosfritt smör. Det är snarare en tillfällighet än en nödvändighet. När det är extrapris på Valios laktosfria smör så köper jag det även om ingen hos oss är laktosintolerant.















Smeten räcker till 16 stycken muffins i svensk normalstorlek. Min muffinsplåt har 12 fördjupningar. Det behövs alltså några lösa bakformar av aluminium i tillägg. Smörj ordentligt och helst ovanpå muffinsplåten också. Det är lätt hänt att spilla smet. Ströa generöst med kokosflingor eftersom det ger fin smak.

INGREDIENSER:
2 ägg
2 dl strösocker
3 ½ dl extra fint vetemjöl
1 ½ tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1 dl Valio YO-ghurt jordgubb
100 g Valios laktosfria smör, smält
75-100 g frysta jordgubbar, skurna i mindre bitar


TILL SMÖRJNING AV MUFFINSPLÅTARNA:
smör och kokosflingor

GÖR SÅ HÄR:
1. Vispa ägg och socker så att smeten blir ljus, tjock och porös.
2. Blanda mjölet med bakpulver och vaniljsocker.
3. Häll ned det i äggsmeten och rör smeten slät, men så lite som möjligt.
4. Tillsätt yoghurten och det smälta smöret.
5. Vänd ner jordgubbarna i smeten.
6. Fyll smeten i formarna till högst två tredjedelar.
7. Grädda mitt i ugnen på ca 210° i ca 15 minuter.
8. Låt muffinsen svalna innan de lossas ur muffinsplåtarna.

Byt ut jordgubbarna mot andra bär eller frukter som matchar andra yoghurtsmaker. Simsalabim har man en ny smak. Att bjuda på oliksmakande muffins till fikat varje dag är ingen omöjlighet.

Att ugnens termostat ger rätt temperatur är viktigt. Om ugnsvärmen är för hög bildas skorpan innan muffinsen hunnit höja sig färdigt. Skorpan spricker av smetens tryck, smeten väller upp och blir lätt bränd. Om ugnsvärmen är för svag höjer sig visserligen muffinsen fint, men de får ingen stadga utan sjunker ihop efter en stund. Fyll inte muffinsformarna mer än till högst två tredjedelar, annars riskerar smeten att svälla över kanterna under gräddningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...