måndag, augusti 29, 2011

Gin & tonic drink med svartvinbärsbladsaft

Jag känner mig inte helt redo att avsluta sommaren än, även om en del björkar så sakteliga börjar tala om för mig att hösten är på ingång. Just nu ignorerar jag det. Det finns ju medel att ta till om man vill kvarhålla den ljuva sommarkänslan ett litet tag till.















Sommar- och semesterdrinken framför andra världen över måste väl ändå vara iskall gin & tonic. Lätt att blanda till. Läskande att dricka.

Det är en klassiker som kan spåras ända ner till tidigt 1800-tal och det brittiska imperiets glansdagar i Indien. En av de värsta plågorna där var malaria som spreds med myggorna. Som medicin mot malariafebern användes "Indian Tonic" som innehöll kinin.

Problemet var bara att medicinen smakade så bittert att det var svårt att få i sig den. Då var det förmodligen något snille som kom på att om man tillsatte socker och en skvätt gin till läkemedlet så neutraliserades den obehagligt bittra smaken.

Numera är förstås gin & tonicens medicinska värde i de närmaste obefintlig. Smittskyddsinstitutet skriver på sin hemsida att mängden kinin i dagens tonic water är så låg att det skulle vara nödvändigt att dricka 67 liter gin & tonic per dag för att kininet ska ge någon som helst medicinsk effekt. Det finns enklare och framför allt bättre sätt att förebygga malaria.

En del britter har mycket bestämda åsikter kring hur deras gin & tonic ska blandas och med vad. Vilket gin som är bäst - proportionerna mellan gin och tonic - lime eller citron - röra om eller inte röra om?

Själv har jag aldrig några problem med att ändra både här och var när andan faller på och därför tillsätter jag en skvätt koncentrerad svartvinbärsbladsaft. Det är gott att göra drinkar med hjälp av den saften.

Vad de härligt doftande svartvinbärsbladen innehåller för slags ämnen har jag ingen aning om. Det skulle inte förvåna mig om de innehåller en del nyttigheter. Märkligt nog har ingen kommit på att kommersialisera svartvinbärsbladsaft än. Den finns inte att köpa. Man måste tillverka saften själv medan bladen fortfarande är gröna och fräscha. Nu är det för sent.


Recept klicka här















Gin & tonic drink med svartvinbärsbladsaft

3-4 msk dry gin
isbitar
1 dl tonic water på glasflaska
1/4 - 1/2 dl koncentrerad svartvinbärsbladsaft
1 limeklyfta

1 highballglas eller liknande högt glas

Fyll ett kylt glas till 2/3 med isbitar.
Häll på gin, sedan tonic water och sist svartvinbärsbladsaft.
Pressa i saften från en klyfta lime i glaset.
Släpp eventuellt ner den pressade limeklyftan i glaset. (Om du gör det, se till att limen har tvättats).
Rör om.

Med detta sätter jag punkt och loggar ut. I morgon sitter jag på ett tåg som går i södergående riktning. Med ganska hög sannolikhet kommer jag då att passa på att mumsa på Cloettas nya Centerrulle Kokos. Jag fick ett par rullar i brevlådan häromdagen. Även Cloetta önskar förlänga min sommarkänsla ett tag till. Kokos är ju absolut något som ger associationer till såväl sommar som tropiska resmål.

Det kommer att dröja ett tag innan jag är online igen. Förlåt på förhand... men jag kommer inte att besvara e-post eller svara på kommentarer förrän jag kommer hem igen.

















Center Kokos förlänger din sommar! Cision Wire

3 kommentarer:

  1. Lev Vackert Butiken (www.levvackert.blogspot.com) kommer varje adventshelg i dec anordna stor julmarknad, nu söker vi hantverkare som vill sälja sina alster, boka en helg, några dagar maila vitromantik@gmail.com Det kommer bli en magisk jul hos oss! Missa ej! Det finns en stor camping och ett stort vandrar hem 100 meter från huset så bra övernattningsmöjligheter finns!! KRAM Petra Eriksson o Ingela Broling

    SvaraRadera
  2. Så gott att piffa upp sin GT lite oavsett vad engelsmännen tycker:)

    Ha en bra resa så ses vi när du är tebax igen!

    SvaraRadera
  3. Hej jag var inne och letade efter Kreolskans gryta och hittade hit. Jag jobbar som husmor på ett seniorboende så i morgon blir det Kreolskan´s.
    Hälsningar Ingela

    SvaraRadera

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...