onsdag, november 09, 2011

Limpan som överlevt brödtrender

Nu råkar det vara så att jag har fått inte mindre än två stycken värdecheckar för köp av brödprodukter från Fazer, Lövånger, Skogaholm, Axa och Schulstad. Det gillar jag.

Bröd är gott. Bröd ger mig proteiner, kolhydrater, järn och B-vitaminer. Bröd utgör en stor del av den baskost jag äter varje dag. Ibland får brödet lov att utgöra stommen i en hel måltid. Fast oftast fungerar det som komplement till soppor, grytor och sallader.

Trots att det under senare år har ägt rum en liten revolution på brödfronten till förmån för mörkt grovt bröd med en massa fibrer så finns det ett bröd som vi svenskar inte överger i första taget.













Bland topp tre i listan över de mest säljande bröden i den svenska brödhyllan ligger enligt försäljningsstatistik den klassiska Skogaholmslimpan. Inte det allra nyttigaste brödet men garanterat fritt från transfetter och konserveringsmedel. Receptet har inte förändrats mycket sedan makarna Greta och Knut Eriksson bakade den första Skogaholmslimpan för 85 år sedan. Sockerhalten har sänkts och limpan har fått lite mer fibrer.

En skiva Skogaholmslimpa med ost på och en kopp chokladmjölk är en säker vinnare när jag har barn på besök.

Enligt en färsk Omnibus-undersökning genomförd av YouGov bland 1000 svenskar är just ost Sveriges populäraste smörgåspålägg.

Pressrum:
Så ser Sveriges populäraste smörgås ut Cision Wire

Ett okänt antal Sverige-mackor ser ut så här:

Skogaholmslimpa med ost och gurka

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...