måndag, december 19, 2011

Mjuk Chokladkaka med Glühwein

Chokladkaka med glüweinDet var på vippen att receptet på den här mjuka kakan aldrig blivit publicerad på bloggen. Inte för att den inte smakade bra (vilket den gjorde).

Nej, receptet har legat gömt och glömt i snart ett år bland en massa påbörjade blogginlägg som inte blivit färdigskrivna och som nu städats bort för gott.

Då, i januari månad 2010, stod jag där med en slatt glühwein som blivit över. Kan man baka glöggkaka så kan man väl också baka glühweinkaka, tänkte jag och gjorde slag i saken.

Det kryddade vinet ger chokladkakan en fyllig, kraftfull och komplex smak. Färgen blir mörk som en vinternatt. Kakan smakar ännu bättre efter ett par dagar och håller sig bra i rumstemperatur i upp till en vecka.

INGREDIENSER:
250 g mjukt smör
2 dl strösocker
4 ägg
250 g vetemjöl
3 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1 tsk kanel
5 tsk kakao
1,25 dl glühwein
150 g hackad mörk choklad med hög kakaohalt

GÖR SÅ HÄR:
1. Sätt ugnen på 175°.
2. Smörj och bröa en kakform som rymmer minst 2 liter.
3. Rör eller vispa rumsvarmt smör och socker vitt och poröst.
4. Tillsätt och vispa i äggen ett i sänder.
5. Blanda mjöl, bakpulver, vaniljsocker, kanel och kakao.
6. Sikta mjölblandningen i äggsmeten och rör om till en jämn smet.
7. Rör till sist ner glühwein och hackad blockchoklad.
8. Häll smeten i den smorda och bröade kakformen.
9. Grädda på nedersta falsen i ca 60 minuter. Det är säkrast att kolla med sticka att den är färdiggräddad. Någon kladdkaka blir det inte.

Glühwein innehåller betydligt mindre socker än glögg. Det ser jag inte som någon nackdel. Det blir mycket smet och den färdiggräddade kakan blir hög. Därför krävs en rymlig kakform att grädda i.

När kakan svalnat kan den glaseras. Jag testade att röra ihop florsocker med lite glühwein, men usch, färgen på den glasyren blev förfärlig. Dessutom är florsockerglasyrer inte riktigt min grej. Det blir på tok för sött.

Rosa florsockerglasyr med glühwein

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...