måndag, januari 23, 2012

Kockens Tiramisù, Crème Caramel och Panna Cotta - Made in Italy

Kockens AB, som åtminstone jag i första hand förknippar med torra kryddor, är nu också en ny aktör inom kategorin desserter i och med att de i dagarna lanserat tre utvalda dessert-mixer som är tillverkade i Italien enligt italienska recept.

De är "efter-maten-rätterna" Tiramisù, Crème Caramel och Panna Cotta. Säljs sedan tidigare i Italien fast där under ett italienskt varumärke.

Kockens Tiramisù

















Kockens Tiramisù-mix är den första och enda mixen på svenska marknaden för denna dessertklassiker. Det som hemmakocken behöver göra för att lyckas är att komplettera innehållet med en packe savoiardikex och 5 dl grädde. Paketet som ger 8 portioner innehåller en påse krämmix, två påsar cappuccinomix samt en påse kakao till garneringen.

Kockens Crème Caramel med karamellsås

















Crème Caramel-mixen kompletteras endast med 5 dl mjölk. En påse med färdig karamellsås ingår.

Kockens Panna Cotta med karamellsås

















Panna Cotta har väl de flesta av oss hemmakockar lagat till både en, två och flera gånger med hjälp av gelatin, färsk vispgrädde, socker och vanilj. Det är inte utan anledning som Panna Cotta blivit en omtyckt rätt världen över. Det är den idealiska desserten. Löjligt lätt att laga till, smakar gott och är så neutral att den passar efter vilken måltid som helst.

Av skilda orsaker drar sig många för att använda gelatin - om inte annat så av rädsla för att misslyckas. Visst, det händer. Om mängden gelatin i förhållande till vätska är för liten stelnar inte "pannacottan". Om den är för stor blir konsistensen gummiliknade. Det gelébildande ämnet som används i den här produkten är karragenan som är vegetariskt.

Kockens mix för Panna Cotta behöver kompletteras med 5 dl grädde (alternativt lika delar mjölk och grädde). Den färdiga "pannacottan" kan serveras med valfria färska bär och toppas med karamellsåsen som medföljer. Räcker till 4 portionsformar.

Desserterna hade försäljningsstart på ICA vecka 3.

För mer information läs gärna här: Kockens - Pressmeddelanden

Detta inlägg är förstås ren och skär reklam för produkter som jag fått till skänks från Kockens. Inga krav har ställts på att jag ska skriva eller tycka något om dem. Jag ser i alla fall fram emot att testa dem vid lämpligt tillfälle, särskilt då Tiramisù som jag faktiskt aldrig tidigare ätit.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...