fredag, juni 30, 2006

Citronmarängpaj

Citronmarängpaj8-10 personer

PAJDEG:

3 dl vetemjöl
150 g smör eller margarin
1 äggula
1 msk kallt vatten

GÖR SÅ HÄR:

1. Hacka samman vetemjöl och matfett
2. Tillsätt äggulan och vatten
3. Arbeta hastigt ihop till en deg
4. Låt degen vila i kylskåpet åtminstone en halvtimme
5. Gör under tiden citronkrämen


CITRONKRÄM:

3 dl vatten
2 dl strösocker
saft av 2 citroner (1 dl)
5 strukna msk maizenamjöl
4 äggulor
rivet skal av 2 citroner
2 msk smör eller margarin

GÖR SÅ HÄR:

1. Borsta citronerna noga i varmt vatten och torka av dem
2. Riv det yttersta gula på skalen
3. Pressa ur saften
4. Blanda vatten, socker, citronsaft och maizena i en kastrull
(Obs! ej aluminium)
5. Koka upp under omrörning och låt det koka ett par minuter
6. Ta kastrullen av värmen och vispa ner en äggula i taget
7. Sätt tillbaka kastrullen på plattan och sjud under ständig omrörning tills krämen tjocknar (koka inte, krämen bränns lätt vid)
8. Ta krämen från plattan, rör ner citronskal och matfett
9. Låt krämen bli kall

PAJDEGEN:

1. Värm ugnen till 225 grader
2. Tryck ut degen i en osmord pajform med löstagbar kant (24 cm i diameter)
3. Nagga degen med en gaffel och ställ den att vila i 15 minuter
4. Grädda därefter pajskalet mitt i ugnen i 15 minuter
5. Låt pajskalet kallna och fyll det sedan med citronkrämen
6. Ställ in i kylskåpet så att krämen stelnar

SÅ HÄR LÅNGT KAN MAN FÖRBEREDA !

MARÄNG:

5 äggvitor
1 tsk vanillinsocker
1½ dl strösocker

GÖR SÅ HÄR:

1. Värm ugnen till 150 grader
2. Vispa vitorna till hårt skum
3. Tillsätt socker och vanillinsocker och fortsätt vispa tills marängen är tjock och blank
4. Bred marängsmeten ovanpå pajen, forma den snyggt med en gaffel
5. Grädda mitt i ugnen 15-18 minuter eller tills marängen fått fin färg


Låt pajen svalna och servera sedan som efterrätt med kaffe och/eller portvin till.

12 kommentarer:

  1. Supergod kaka, den gjorde succé minst sagt!Tack för receptet.

    SvaraRadera
  2. Trevligt att höra. Citronmarängpajen blev alltså lyckad, förstår jag. Den kan verka omständlig men är ju egentligen lätt att göra om man bara kommer sig för.

    SvaraRadera
  3. Jättegod! Skiljde sig positivt från kokbokens med citronskal och vaniljsocker. Jättegott! Tack!

    SvaraRadera
  4. Hej Bettan: Det är rätt länge sedan jag klippte ur det här receptet ur någon tidning. Minns inte vilken. Jag har gjort pajen flera gånger och den har faktiskt aldrig blivit misslyckad.

    SvaraRadera
  5. Hur länge håller kakan? Förvaras den i kylskåp? Kan man förbereda den 4 dagar innan den ska ätas?

    SvaraRadera
  6. Hej Anonym, En citronmarängpaj är bäst samma dag som den bakas eftersom den ibland har en tendens att vilja "vätska" sig. Pajdegen kan du göra en dag i förväg och förvara lätt inpackad i folie i rumstemperatur.

    SvaraRadera
  7. iiiiiih galet svår att göra har kämpat i fem timmar nu, kanske min inkompetens i köket som gör sig hörd o sedd, men det är inte lätt inte

    SvaraRadera
  8. Hej Anonym, Exakt vad är det som är svårt? Jag är inget proffs och har aldrig misslyckats.

    SvaraRadera
  9. Helt otroligt god bev den!

    SvaraRadera
  10. Hej Anonym: Väl värd besväret, eller hur?

    SvaraRadera
  11. Hej Karin!
    Jag har provat olika ... men den recept eller citronmarängpaj är GODAST! Tack för receptet!

    Maria

    SvaraRadera
  12. Hej Maria: Trevligt att du tycker om citronmarängpajen. Det är en klassiker. Receptet är idiotsäkert och pajen kan knappast bli misslyckad om man följer det till punkt och pricka.

    SvaraRadera

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...