söndag, november 26, 2006

Porterstek

6-8 personer

1 kg benfri Stek
1 flaska porter, 33 cl
1 dl outspädd svartvinbärssaft

1 dl soja
10 lätt krossade enbär
10 svartpepparkorn
2 tärningar köttbuljong
2 halverade vitlöksklyftor
1 gul lök
1 tsk timjan

SÅS
8 dl silad sky
2-5 dl grädde
5 msk vetemjöl


GÖR SÅ HÄR:
1. Stick in en köttermometer i steken mitt i den tjockaste delen
2. Koka upp all vätska tillsammans med buljongtärningarna i en för steken lite "trång" kastrull
3. Lägg köttet i den kokande vätskan
4. Lägg i lök och kryddor
5. Småkoka steken under lock i ca 1½ timme tills termometern visar 75 grader
6. Vänd steken en gång under tillagningen
7. Låt steken ligga i 20 minuter i skyn innan den skärs upp
8. Sila upp 8 dl sky till såsen
9. Blanda vetemjöl och grädde noga
10.Koka upp skyn och tillsätt grädd-mjölblandningen under omrörning
11.Koka några minuter under omrörning

En fördel med porterstek är, att den är enkel att tillaga. En annan fördel är, att den inte behöver brynas först utan läggs direkt i kokande vätska. Köttporerna sluts. Steken blir saftig. Det är lätt att skära steken i fina skivor om den får ligga kvar i skyn en stund. Såsen är ljuvlig och den gör hela rätten. Servera med potatis, favoritgrönsaker och gärna också med svartvinbärsgelé.

6 kommentarer:

  1. Ville bara tala om att jag lagade detta igår, vart kanon gott.
    Tom tonårs barnen åt flera portioner

    SvaraRadera
  2. Hej Anonym, Ja, det är ett bra recept som jag fick av min ICA-handlare en gång i tiden. Såsen blir verkligen härlig.

    SvaraRadera
  3. Ett tips är att tillsätta 3 msk. messmör i såsen, det blir toppen!

    SvaraRadera
  4. Hej Anonym, Det hade jag ingen aning om. Ändå bor jag nära messmörets huvudstad.

    SvaraRadera
  5. sååååå supergott!
    Lagade den till Nyårsmiddag !

    SvaraRadera
  6. Prövade detta igår, det var mycket gott! Och enkelt att laga. Tack för recepten. Min köttbit vägde ca 1,2 kg och det tog bara en timme innan den var färdig. h. Matti (Finland)

    SvaraRadera

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...