torsdag, maj 04, 2006

Gammaldags havrekex

Havrekex
3 dl havregryn
1 1/2 dl ljummen mjölk
1 1/2 dl strösocker
100 g flytande matfett (smör, margarin, matolja..)
1 msk hjorthornssalt
3-4 dl vetemjöl


GÖR SÅ HÄR:

1. Blanda först av allt havregryn med ljummen mjölk, matfett och strösocker.
2. Blanda sedan hjorthornssalt med vetemjöl
3. Blanda ihop allt till en deg.

Låt gärna degen stå svalt över natten.

4. Sätt ugnen på 250 grader.
5. Baka ut degen tunt på mjölat bakbord, lite i sänder. Först med vanlig kavel, sedan med kruskavel.
6. Ta ut kakor med ett runt mått. Beroende på måttets storlek varierar antalet kex, men cirka 40 stycken bör det bli.
7. Lägg på bakplåtspapper.
8. Grädda i mitten av ugnen ca 5-6 minuter eller tills kexen är ljusbruna. Passa noga. Det går fort från brunt till bränt.

Det luktar starkt av hjorthornssalt i ugnen.

3 kommentarer:

  1. Ska det verkligen vara 1msk hjorthornssalt? Vi lagade dessa på helgen och smaken av saltet är verkligen stark och kexen hamnade ganska snabbt i komposten som oätbara.

    SvaraRadera
  2. Hej Jan, Jodå. Det är riktigt. Det ursprungliga gamla receptet innehöll till och med 2 msk hjorthornssalt vilket jag halverat eftersom lukten är så stark. Det frigörs ju både koldioxid och ammoniak vid upphettning. Men lukten känns bara från början. Degen ska kavlas ut riktigt tunt. Gör man kexen för tjocka kan det mycket väl hända att det stannar kvar en rest av ammoniak i kexen och det ger förstås bismak. Kexen ska kallna på plåten. Jag har aldrig råkat ut för att behöva kassera bakverk med hjorthornssalt.

    Här i Jämtland bakas det en hel del tunnbröd. Då används hjorthornssalt både i degen och tillsammans med mjöl vid utbakningen vilket gör bröden extra porösa.

    SvaraRadera
  3. Tack!!!
    Nu har kopierat ditt recept - med lite modifikationer ;) Nu hopas jag min man gillar dessa, för han gillade inte ett annat recept på havrekex jag hade fått.
    Tack för en härlig blogg!
    Se mitt resultat på min blogg (om en stund ;) på: https://kreativperiodare.wordpress.com/

    SvaraRadera

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...