fredag, september 08, 2006

Tjälknöl

Skivad tjälknöl stekt till 75 grader














1 - 1,5 kg benfritt nötkött eller viltkött

MARINAD:
2 l vatten
1 ½ dl salt
½ dl socker
4 - 5 grovhackade vitlöksklyftor
10 svartpepparkorn
2 dl färska örtkryddor eller 2 msk torkade (timjan, rosmarin, basilika, gräslök, persilja...)

GÖR SÅ HÄR:
1. Sätt ugnen på 75 grader
2. Ta köttbiten ur frysen och lägg den otinad i en ugnssäker form
3. Placera formen i nedre delen av ugnen över natten
4. Stick in en köttermometer efter 7 - 8 timmar
5. Köttet är färdigt när termometern visar 65 - 75 grader
6. Till marinaden blandas salt, socker, vatten och krossade svartpepparkorn i en kastrull och kokas upp
7. Ta kastrullen från plattan och tillsätt vitlök och örtkryddor
8. Ställ marinaden att kallna
9. Häll den kalla marinaden i en plastpåse av frysmodell och lägg i det varma köttet. Pressa ut luften ur påsen och förslut den så att marinaden täcker köttet helt
10.Låt köttet ligga i marinaden i 5 timmar och häll sedan bort den

En mer hållbar och välsmakande köttbit får man leta efter. Linda in köttet i smörpapper eller i folie så behåller det sin saftighet.

Skivas lövtunt och serveras med potatisgratäng.

Det berättas att den här rätten kom till av en del slump och en del glömska. Ett stycke fruset älgkött skulle tinas upp i ugnen. Köttbiten glömdes bort till nästa morgon. Den var då inte sönderstekt utan las i en saltlag och gick sedan lätt att skära upp efter 4 timmar.

32 kommentarer:

  1. Tjälknöl är det godaste jag vet

    SvaraRadera
  2. Hej Anonym: Tjälknöl brukar ju heller aldrig aldrig bli misslyckad.

    SvaraRadera
  3. Tack för tipset! Nu ligger köttet i frysen och innan sängdags slänger jag in den i ugnen. Jag passade på att göra marinaden redan nu.

    Bästa hälsningar!

    Robert Hammar

    SvaraRadera
  4. Hej Robert: Perfekt! Försov dig inte om du vill ha köttet rosa:) Vid 75 grader är det genomstekt.

    SvaraRadera
  5. Hej och tack för recept! Det fina med tjälknöl är ju att även det besvärligaste köttet blir sagolikt mört! Väl värt väntan...

    SvaraRadera
  6. Vad gör man när tjälknölen blir för salt

    SvaraRadera
  7. Hej Anonym: En tjälknöl ska vara salt på ytan efter 5 timmar. Men inuti är den inte alls lika salt. Om du har haft den i saltlaken längre än så, kan den förstås bli för salt.

    Försök skölja av köttbiten med kallt vatten och torka den sedan torr.

    SvaraRadera
  8. Kärlknöl går ju även jättebra att använda som rest-mat! Skulle man mot all förmodan misslyckas, typ översalta, pyttipanna, köttsoppa, ragu, ja recepten är ju oändliga och behöver inte vara mindre festliga. Smördegs-inbakad m. champinjonstuvning som fyllning!!! Bara att smaksätta den lita tamare!/anna

    SvaraRadera
  9. TACK för reseptet visste inte om ja kunde ha varm lag det är en god knöl monica

    SvaraRadera
  10. Monica: Lagen behöver inte vara iskall utan bara avsvalnad.

    SvaraRadera
  11. Tyyypiskt...! Ugnen la' av någonstans under natten. Hoppas att det går ändå. Jag fick en älgstek av en väns pappa som jag lagade en förstärkare åt. Vill såå gärna att den ska bli bra! Tjälknöl är nog bland det godaste man kan äta. Ugnen är en IKEA/Wirlpool som inte fungerar riktigt som jag tänkt mej. Jäkligt synd.
    Hasse.

    SvaraRadera
  12. Hoppsan Hasse, Vilken otur. Risk att köttet är alldeles för rått.

    SvaraRadera
  13. Har en liten undran, hur länge skall den vara inne om man inte vill ha köttet rosa, har ingen köttermometer, men skulle gärna vilja prova detta har aldrig ätit det.

    SvaraRadera
  14. Vid 72grader blev köttet så gott och mört så till och med mina kräsna barn älskade det :)

    SvaraRadera
  15. Anonym: Va bra! Det är ju alltid ett bekymmer med köttemperaturen när det är många vid matbordet. En del vill ha köttet helt genomstekt och utan rosa inslag.

    SvaraRadera
  16. Lagade det till 72 grader. Riktigt gott, fast lite för salt. Tror 1dl är rätt lagom om köttklumpen är lite under kilot och att man ska minska övriga ingredienserna också. Bild på den hittar du på http://goo.gl/5XVW

    SvaraRadera
  17. Martin: Tjälknölen är ju ingeting annat än en variant på rostbiff och kan liksom den självklart tillagas på många olika sätt.

    Jag har själv aldrig gjort tjälknöl på annat än stora älgköttsstekar (någon enstaka gång renkött). Vad använde du för slags kött?

    SvaraRadera
  18. Karin: Nötkött från Gröna Gårdar. Kommer ärligt talat inte ihåg vad delen på djuret hette. Stod bara på den att de rekommenderade att göra tjälknöl på den eller sjömansbiff. Då googlade jag upp ditt recept ovan. Mörare kött än vad de har på gröna gårdar tror jag inte du hittar så det kan varit innerlår, ytterlår eller nötulle :)

    SvaraRadera
  19. Jeg har akkurat kommet hjem med kjøtt etter å ha vært på elgjakt. Nå har jeg elleve surrede steiker i fryseren, og vil prøve å lage tjälknöl som pålegg. Er det mulig å legge den i press for at den skal være lettere å skjære i skiver? Den må vel være varm for å kunne presses, men da får jeg vel et problem med saltlaken? Eller blir den fast nok til å skjæres uten å presse?
    Dag (Norge)

    SvaraRadera
  20. @Anonym: Har du en fin köttbit och en vass kniv (eller en skärmaskin) brukar det gå fint att skära tunna skivor av tjälknölen. Saltlaken gör ju att steken blir ganska fast.

    SvaraRadera
  21. Hej någon som andvänt större stekar typ 2,5 kg? Behöver de då ligga längre i marinaden! Tar längre tid i ugnen det begriper jag men där talar ju termometern om när den är klar.

    SvaraRadera
  22. @Anonym: Arla Foodservice har ett recept på sin hemsida på hela 13,2 kg älgstek eller nöt. Där står det bara att köttet kan ligga i saltlaken över natten.

    arlafoodservice.se/recept/tjalknol_med_messmorsas_och_ronnbarsgel

    SvaraRadera
  23. Jeg har vokst opp rett ved svenskegrensa, og dette har min familie spist i generasjoner. Det er helt sjukt godt, og gir gode barndomsminner!
    Jeg er vant til at denne er av elg eller ren, men jeg har eksperimentert litt med lavt budsjett, og laget tjälknöl av billig svineskinke, som i utgangspunktet er fryktelig seigt og av litt under middels kvalitet, men det ble altså helt fantastisk mørt og godt!
    I min familie har oppskrifta på lake kun hatt salt, pepper og enebær, men nå har jeg våget meg på din oppskrift med hvitløk og urter og droppet enebærene. Steka ligger i lake nå. Jeg er kjempespent på denne varianten!

    Et bonustips er å la knölen ligge en natt i kjøleskapet før den spises. Jeg synes smaken har satt seg bedre da!

    SvaraRadera
  24. Jorun: Här i Sverige började de första recepten på tjälknöl spridas så sent som på 1970-80 talet.

    Rullen, som liknar oxfilé till utseendet (består av den runda muskeln på lårets baksida mellan ytter- och innanlår), den har jag testat att göra tjälknöl på med bra resultat. Det är ju annars ett mycket hårt kött som brukar kokas och rimsaltas. Så även om det tar lång tid är det verkligen perfekt att lågtemperatursteka kött i ugn.

    Det räcker bra med bara salt och peppar i saltlagen, men alla kryddor man gillar passar. Själv använder jag inte gärna enbär för jag tycker inte om den smaksättningen.

    SvaraRadera
  25. Med generasjoner så vet jeg i hvert fall at min farmor gjorde det på denne måten. :)
    Og jeg må berømme deg, det ble virkelig jättegott!
    Spiser det til frokost nå, med majones og hjemmelaget coleslaw! Tusen takk for inspirasjon, og ikke minst for hilsen i min garnblogg!

    SvaraRadera
  26. Jorun: Det må jag säga...jag trodde absolut att tjälknölen var en svensk "uppfinning". Skönt att höra att den lyckades för dig.

    SvaraRadera
  27. Ja, men som sagt, fem minutters kjøretur fra Sverige (grense mot Idre/Höljes/Sälen), samt mye slekt der, da kan man ikke hjelpe at man blir påvirka på mange vis både av svensk pop- og matkultur!

    SvaraRadera
  28. Jorun: OK, jag vet var det ligger. Själv har jag under en period av mitt liv bott 1½ mil från den norska gränsen längre norrut. Då gick svenska shoppingturer till Norge och vi bl a handlade ost, smör, mjöl, socker och flatbröd. På den tiden var de varorna mycket billigare än i Sverige.

    SvaraRadera
  29. Hej. Skall precis laga tjälknöl till julbordet för första gången. Jag vill förbereda julbordet i god tid. Vet du hur länge man kan använda en tillagad tjälknöl? Hur länge håller den sig? Saltlagen bör ju vara konserverande och den klassiska rostbiffen kan man väl ha färdig länge utan att den legat i saltlag. Mvh Stefan

    SvaraRadera
  30. Stefan: Köttet kan ju inte ligga kvar i saltlagen så den konserverar inte. Men upp till en 5-6 dagar kan du helt klart förvara köttet om du slår in det i folie och förvarar det i kylen.

    SvaraRadera

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...