lördag, juli 14, 2007

Gammaldags Vaniljglass & Chokladsås

I USA förekommer mer eller mindre märkliga mathelgdagar. Se bara vad man kan hitta på4 Food Holidays . Tredje söndagen i juli är det Nationell Glassdag.

Gräddglass med chokladsås










4 portioner

2 ägg
1 1/4 dl strösocker
2 1/2 dl mjölk
2 dl vispgrädde
1 vaniljstång eller
2 tsk Vanila eller
1 1/2 msk vanillinsocker


GÖR SÅ HÄR:

1. Skåra upp vaniljstången på längden och lägg ner den i mjölken.
2. Låt mjölken sjuda upp och skrapa ur kärnorna.
3. Vispa ägg och socker pösigt och vispa i mjölken.
4. Vispa och sjud blandningen i en kastrull tills den tjocknar. (Obs! Inte koka)
5. Låt blandningen svalna till rumstemperatur och ta bort vaniljstången.
6. Rör i grädden och rör tills allt blandats.
7. Ta kylblocket ur frysen och lägg det i botten på skålen.
6. Starta maskinen och häll i blandningen genom öppningen i locket.
7. Låt maskinen gå i 25-40 minuter.

ENKEL CHOKLADSÅS:
1 dl vatten
1 1/2 dl strösocker
1 - 1 1/2 dl kakaopulver
ev. 1/2 - 1 dl grädde


GÖR SÅ HÄR:
1. Koka upp vatten och socker och sjud i 2 min.
2. Vispa ner kakaopulvret och sjud blandningen igen.
3. Såsen har stark chokladsmak och blir mildare med grädde.

Länge var en efterrätt med glass den mest högtidliga avslutning på en festmåltid jag kunde tänka mig. Dagens industritillverkade glass förknippar jag inte med fest på samma sätt. Hemgjord glass, å andra sidan, med naturliga råvaror och utan konstgjorda smak-och färgämnen kan fortfarande kännas som någonting alldeles speciellt.

Nu råkar jag ha en glassmaskin av märket Philips som jag dammar av ibland. Recept och bild kommer ifrån häftet som följde med vid köpet. Har man ingen glassmaskin, då är en "semifreddo" lösningen:4Den nakna kockens (Jamie Oliver) semifreddo.

35 kommentarer:

  1. Jag ser att vi har samma receptbok (och möjligen samma glassmaskin?) Glassmaskin är en jättebra uppfinning när man bor lite avsides som vi gör. Och så god glass man kan göra med den!

    SvaraRadera
  2. Smulan: Min glassmaskin heter Glassmäster, har många år på nacken och används sällan numera. Den står där och värmer hyllan tllsammans med en juicemaskin och ett smörgåsjärn:).

    SvaraRadera
  3. Jag har samma märke på min glassmaskin, men till skillnad mot dig använder jag den mycket. Brukar blanda hjortron eller punsch i ibland. Det blir en härlig smaksättning.

    Och så vet jag dessutom vad glassen innehåller - jag, som har så känslig mage...

    SvaraRadera
  4. Smulan: Punsch-hjortron glass (eller parfait) låter gott. Undrar hur det blir med bärskörden i år. Växtligheten står ju i princip stilla. I natt, när jag gick och la mig var det bara 6 grader varmt ute.

    SvaraRadera
  5. Jag har tittat lite på hjortronen. På öppna myrarna finns inte ett enda bär (!) Det verkar ha varit för torrt. Men i skogsmyrar/rån finns det, men de är ännu inte helt färdiga. Jag vet dock inte om jag kan vänta så länge som till näst-nästa vecka och plocka dem - är rädd att de inte finns kvar då... Polackerna har dykt upp, och jag är bortrest...

    Kanske åker jag iväg i morgon och plockar dem ändå! Ett par liter blir det väl. Men det finns mindre hjortron än vanligt hos oss. Kanske är det bättre hos er?

    SvaraRadera
  6. Smulan: Nej, det ser inte ut att bli hjortronår i år. Vi brukar plocka i augusti/september innan frosten tar bären.

    I varje fall kommer dom inte att finnas överallt.

    SvaraRadera
  7. Karin: Hej,

    Jag har fått mammas gamla glassmaskin från 1990. Tyvärr har receptboke till maskinen kommit bort. Skulle jag kunna få kopiera dina glassrecept?

    Mvh Amanda

    SvaraRadera
  8. Hej Amanda! Självklart.

    SvaraRadera
  9. Karin, åh tack!
    Jag provade ditt vaniljglas-recept och det smakar precis som mammas :)
    Jag hoppas inte det blir för mycket besvär att kopiera alla recept.

    Min mail är: amanda_b86@hotmail.com

    Tack så mycket :)

    SvaraRadera
  10. Amanda: Jag har skickat mail. De kopierade glassreceptsidorna finns på mitt Flickr.

    Glassrecept

    SvaraRadera
  11. Hejsan!

    Låter gott! Men en fråga...Ska grädden vara vispad eller ovispad?

    SvaraRadera
  12. Hej Millan,
    Grädden behöver inte alls vispas. Om grädden ska vispas så brukar det stå i beskrivningen.

    Om du klickar på länken 'Glassrecept' ovanför ditt namn, kommer du till flera Philips Glassmäster recept.

    SvaraRadera
  13. Hej,
    Jag har också en Philip glassmaskin modell äldre. När jag köpte den fanns varken beskrivning eller kylblock med. Kylblocket ska väl ligga i botten på maskinen, eller? Ser ut att fattas något där. Vet du var man skaffar detta?

    SvaraRadera
  14. Hej Jeanette,
    Javisst, i botten på skålen ska ett nedfryst kylblock läggas. I min broschyr står det att extra kylblock kan köpas. Nu har det gått ett antal år. Philips är väl inte längre skyldiga att tillhandahålla reservdelar för just den här glassmaskinen som heter GlassMäster.

    Du kan ju försöka kontakta Philips Support och Kundtjänst via mail eller telefon: 08 5792 9100. Deras hemsida finns här: http://www.philips.se/index.page

    Pilips tillverkar ju fortfarande glassmaskiner. Kanske passar även de nya kylblocken. Berätta gärna hur det går.

    SvaraRadera
  15. nu är det ju ett tag sen det skrevs nåt här, men vi har en gammal glassmaskin som oxå heter glassmäster. är då säkert 25 år gammal. Vårat frysblock gick sönder, så jag skrev upp numret som står under skålen, och elkedjan beställde hem ett. 200 kr kostade det och det tog 1 vecka.

    SvaraRadera
  16. Liza: Tack ska du ha. Bra att veta. Ganska dyrt för ett kylblock, tycker jag, fast billigare än att köpa en helt ny glassmaskin.

    SvaraRadera
  17. De senaste uppdateringarna för Philips Glassmaskiner finns online. Receptboken (uppdaterad 2007-08-14) finns som pdf. Filen tar lång tid att ladda ner därför att den är skriven på flera språk (3.78 MB/84 sidor).
    Receptbok:
    www.p4c.philips.com/files/h/hr2304_10/hr2304_10_irb_swe.pdf

    SvaraRadera
  18. Hej!

    Tack för att du tagit dig tid att lägga upp bildena ur Philips glassreceptbok på Flickr!

    Vi hade både bok och Philips glassmaskin för 15 år sedan, men maskinen gick sönder och boken slängdes. Idag har jag fått en ny likadan maskin - men receptboken som följde med är mycket sämre! Tack vare dig har jag några av de klassiska recepten att gå efter, t ex punchglass!

    SvaraRadera
  19. Hej Anonym: Det är så många som hör av sig och vill ha det här recepthäftet. Hör gärna av dig via mail om du tycker det är svårt att se vad det står på Flickr-bilderna. Bilderna är ju ganska små men de kan ju göras lite större och har man bra syn så bör man kunna läsa recepten.

    SvaraRadera
  20. Tack, snälla, för recepten. I samband med flytt kom glassmaskin och receptbok bort. Nu har jag införskaffat ny glassmaskin av märket KRUPS. Till den medföljde recept men inte så goda som till min gamla Philips-maskin. Glassmaskinen är jag däremot helnöjd med. Så tack för du lagt ut dem. Kom ihåg att yoghurtglassen var en av favoriterna.

    SvaraRadera
  21. @Karin V: Tänk så populärt det här gamla häftet till Philips glassmaskin är. Hittade du yoghurtglassen? Det finns 2 recept i häftet - dels på Vanilj-yoghurtglass, dels på Frukt-yoghurtglass.

    SvaraRadera
  22. hej jag har oxå denna glassmaskin men det värsta är att ja inte kan hitta receptboken skulle du kunna scana in boken och maila över??

    myunderpantsispink@hotmail.com

    SvaraRadera
  23. Erica: Jag har mailat dig.

    SvaraRadera
  24. Hej!
    Jag verkar ha samma problem som många andra, receptboken är borta! Finns det möjlighet att maila den till min också?

    MVH Maria simonsmamma@hotmail.com

    SvaraRadera
  25. Maria: Jag har skickat ett mail till dig.

    SvaraRadera
  26. Hej! Står i köket och gör blandning till min gamla glassmaskin. Tänkte bjuda på Gino med hemgjord glass på julafton. Blir ju sjukt sugen på att få ta del av din gamla receptbok! Tror inte jag haft glassmaskinen framme på 15 år och det var väl då ungefär jag såg receptsamlingen senast... inser att glassmaskinen borde gå varm oftare. Snälla, kan jag få ett mejl?/Maria

    SvaraRadera
  27. Hej Maria, Visst kan du få mejl.... men vilken e-postadress har du?

    SvaraRadera
  28. Min mejl är Maria.olin@comhem.se

    SvaraRadera
  29. Snälla snälla kan ja få lite recept?!? jordgubben6@hotmail.com
    Med vänlig hälsning, mirjam

    SvaraRadera
  30. Hej karin! Jag har samma glassmaskin men har med blivit av med min receptbok skulle du kunna skicka den ? / Lena.P
    goviola_3@hotmail.com

    SvaraRadera
  31. Hej!
    Skulle gärna vilja ha receptboken.
    Hälsningar
    yatzy_57@hotmail.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sidorna i glasshäftet har jag numera scannade på en CD. Men filerna är stora. Att försöka ladda upp och skicka stora bilagor till en Hotmail-adress är lönlöst.Hotmail klarar inte det.

      Radera
    2. @Anonym: Har nu testat att skicka filerna till dej genom Filemail.com. Hoppas det fungerar. Filerna ska du kunna ladda ner (Obs! inom 7 dagar) här på denna webbadress:
      filemail.com/d/nfxqkwvekelmrrr

      Jag har testat och jag kan öppna filerna utan problem. Efter 7 dagar försvinner dom.

      Radera
  32. Hej,
    Jag hade en glassmaskin och just den receptbok som följde med när jag köpte den för 25 år sedan... Finns det någon som har receptboken kvar och vill sälja den till mig? Jag hade en del favoritrecept där som jag inte kan hitta på nätet.
    HÄlsningar
    Lena H holgersl@yahoo.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lena H Holgers: Det har ju under årens lopp funnits många olika fabrikat och modellnummer när det gäller glassmaskiner. Det i sin tur innebär att receptböckerna också varierat från år till år. Vilken modell hade du?

      Radera

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...