onsdag, november 14, 2007

Jämtländsk Grynost

Det är inte bara kanelbullen som har fått en särskild dag i almanackan. Ägget har sin dag den 12 oktober. Ostkakan firas den 14 november på Astrid Lindgrens födelsedag och Emils namnsdag.

Ostkaka är en mycket gammal maträtt som mest förknippas med Småland fast Frödinge ostkaka äts och är känd över hela landet. Den består av en ostmassa som blandas med grädde, ägg, mjöl, socker och mandel och gräddas som en pudding i ugnen. Inte lika känd är den jämtländska sötosten som en del jämtar har på sina julbord.

Det är här är en annan jämtländsk specialitet. En grynost med en konsistens ungefär som keso. Traditionell "bumat" (mat från fäboden):

Jämtländsk GrynostINGREDIENSER:
5 liter komjölk
1 msk ostlöpe (finns på apoteket)
400 gram jämtländskt messmör
2 dl tjock grädde

GÖR SÅ HÄR:
1. Hetta upp mjölken och låt den svalna till 37 grader.
2. Tillsätt ostlöpe och låt grytan stå och ysta sig på varmt ställe under 1 ½ tim.
3. Skär sedan sönder ostmassan med en visp.
4. Låt stå i ytterligare ca ½ tim.
5. När vasslan skiljt sig från ostmassan silas den genom ett durkslag.
6. Koka upp 1 dl av vasslan och rör i messmöret.
7. Vispa grädden och blanda den med ostmassa och "messmörsvassla".

Grynost brukar ibland serveras som efterrätt med sylt och vispad grädde och ibland som smörgåsmat tillsammans med t ex rökt kött och tunnbröd.

7 kommentarer:

  1. Låter spännande, är det inte lite mäktigt?

    SvaraRadera
  2. Lina: Messmör har ju låg fetthalt och mjölk är ju inte speciellt mäktigt. Men grädden är förstås fet. Nu är inte jag infödd jämtska och har inte den här mattraditionen med olika ostar med mig hemifrån. Men man får ta seden dit man kommer.

    SvaraRadera
  3. Den Grynost jag är uppvuxen med är smaksatt med "Sälgtjuka", en ovanlig träädsvamp som växer på död Sälg.. Osäker vad det "Svenska" namnet är på Svampen. Svampen kokas iaf tillsammans med mjölken under hela processen och ger osten en sagolikt aromatisk smak! Helt klart min favorit på Julbordet..

    SvaraRadera
  4. Intressant Daniel. Det är första gången jag hör talas om sälgtjuka. Kan det vara sälgticka? Jag försökte ta reda på lite mera. Det här var vad jag fann:

    "...”sälgtjukan som doftar lite vanilj. Förr i världen användes sälgtjukan i Medelpad som krydda i ”pank”, en sorts rörost. Carl von Linné noterade under sin lappländska resa att ungkarlarna i de norrländska skogsbygderna 'plägade stoppa väldoftande sälgtjukor innanför blusen för att framkalla ynnest hos pigorna'. Men idag bör vi nog lämna sälgtjukan ifred eftersom den är uppsatt på svenska rikslistan för hotade arter."

    SvaraRadera
  5. Jag är uppväxt med (gömm) som grynost. Är det någon som har recept på Gömm från Hälsingland.

    SvaraRadera
  6. Hej Lena: Det är första gången jag hör talas om "gömm" från Hälsingland.
    Rörost är ett inslag från Hälsingland på julbordet enligt den här sidan: sv.wikibooks.org/wiki/R%C3%B6rost

    SvaraRadera
  7. Receptet på grynost ovan verkar vara en genväg... jag kokar grynost bara på riktig komjölk, löpe och sälgtjuka. Ingen grädde och messör! Det tar minst 7 timmar. Messmör görs av att man kokar vassla länge så då blir det sanslöst bra. Ett riktigt hanverk tar tid så är det bra Kram Hågge

    SvaraRadera

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...