onsdag, april 04, 2007

Enkel kladdkaka

Näst yngsta barnbarnet har påsklov och är på besök hos farmor. Han ville baka kladdkaka igår. Det finns så många recept på kladdkaka. Men nu gällde det att hitta enklast tänkbara recept. När det var gjort fick han skriva ner receptet. Alla ingredienser och alla mått som han behövde ställdes fram (på köksfranska kallas det "mise en place").

INGREDIENSER:













GÖR SÅ HÄR:
1. Smält smöret
2. Blanda sedan alla ingredienser
3. Häll smeten i smord och bröad form
4. Grädda i 175 grader i 35 minuter

Det färdiga resultatet blev en riktigt mumsig kladdkaka.

Uppdatering 9 april: Eftersom det blev några mycket stormiga dygn under påskhelgen och ingen utevistelse alls, blev det läge att baka kladdkaka en gång till.

SpringformEn påskpresent (en springform med Non-stick-beläggning) måste förstås "invigas". Den här gången användes 1 dl flytande margarin istället för smör. Det gick precis lika bra. Ett bakplåtspapper i botten av formen, bara en lätt smörjning runt kanterna och kakan fastnade ingenstans.

5 kommentarer:

  1. Det var ett verkligen enkelt recept. skall prövas til helgen

    SvaraRadera
  2. Verkligen enklast tänkbara recept och det måste det ju vara när barn ska baka. Det viktiga är ju att ge dem ett bra självförtroende i köket.

    SvaraRadera
  3. väldigt enkelt recept:)

    SvaraRadera
  4. Sara: Bekvämt att bara att röra ihop en kaka, eller hur?

    SvaraRadera
  5. This ett mycket läckert recept. Jag kommer att ge min son en bday gåva av detta recept. Jag brukade göra Kladdkaka recept för min familj varje helg, nu är det dags att göra några förändringar.

    SvaraRadera

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...