måndag, januari 14, 2008

Helstekt och marinerad fläskfilé

För många år sedan deltog jag i ett stort symposium med ett tusental deltagare. Måltider ingick i deltagaravgiften. När det var dags att äta middag serverades marinerad fläskfilé med potatissallad och grönsallad.

Att laga god mat till så många personer är ingen lätt uppgift, men det här var riktigt gott. Den gången var det inte riktigt läge att be om receptet på marinaden.

När jag nu åtskilliga år senare återigen serverades marinerad fläskfilé vid ett större kalas var läget ett annat. Här är det receptet - troligtvis hämtat från en av våra svenska mattidningar. Någon kanske känner igen det och vet i vilken tidning receptet ursprungligen var publicerat.

INGREDIENSER:
60 personer

7 kg stor fläskfilé
ca 250 g smör


KRYDDBLANDNING:
½ dl salt
2 tsk svartpeppar
3 tsk mexikansk kryddblandning
2 tsk finstött rosmarin
2 tsk salvia
1 tsk vitlökspulver


MARINAD:
2 msk salt
1½ tsk svartpeppar
4 dl vinäger
3 dl vatten
1-1½ liter matolja
2-4 pressade vitlöksklyftor
1 dl mycket finhackad gul lök
2 dl finhackad persilja
1-1½ dl kapris


GÖR SÅ HÄR:
1. Stek filéerna klara dagen innan.
2. Värm ugnen till 125 grader.
3. Putsa filéerna och blanda ihop kryddblandningen.
4. Krydda filéerna runt om.
5. Bryn filéerna i smöret i en stekpanna på hög värme.
6. Lägg köttet i en långpanna och stoppa in en ugnstermometer.
7. Ta ut köttet vid 65 grader (rosa) eller 70 grader.
8. Låt köttet vila i 10 minuter innan det skärs i skivor.
9. Blanda ihop marinaden, lägg i köttet och låt marinera över natten.

Någon burk som heter "mexikansk kryddblandning" har inte jag lyckats hitta på kryddhyllan i min butik, bara Santa Marias "Taco spice mix" - en kryddmix med typiska mexikanska kryddor. Man kan förstås också göra en egen kryddblandning. Här finns ett recept: Mexikansk kryddblandning

Uppdatering 20/1: Idag fann jag en mexikansk kryddblandning i butik. Krusmyntagården på Gotland har både på påse och burk. Kryddmixen innehåller paprika, lök, oregano, chili och cayenne. På Krusmyntagårdens hemsida finns en lista över återförsäljare.

Marinerad och skivad fläskfilé

11 kommentarer:

  1. Åh, så många goda recept du har, Karin! Det här ska jag absolut göra nån gång.

    God forsättning på det nya året!
    Smulan

    SvaraRadera
  2. Jag har också letat efter mexicansk kryddblandning - hittar inte den. Jag använde den till grillad kyckling tidigare - kanske utgått ur sortimentet.
    Så gott med marinerad filé - har sparat receptet om det ska bli stor fest!

    SvaraRadera
  3. Smulan: God fortsättning på det nya året du också. Jag har minsann sett att du har varit aktiv på Anbytarforum senaste tiden. Där har du något att "bita i".

    Blir det rester av fläskfilén är det bara att frysa in den i marinaden.

    SvaraRadera
  4. Anna Maria: Jag tror också att mexikansk kryddblandning har funnits i butikerna tidigare men utgått. Det finns att köpa på nätet men Oldenburgs kryddor levererar inte en order under 500 kronor. (www.oldenburgskryddor.se/info/kryddor.html)

    SvaraRadera
  5. Hej! Supergott recept och jag vill tipsa att det funkar lika bra med kycklingfileer!!
    mvh Susanne

    SvaraRadera
  6. Hej Susanne, Bra att få veta.

    Kycklingfilèer är ju absolut ett billigare alternativ. Inte alldeles betydelselöst om man ska ha stort kalas.

    SvaraRadera
  7. -Tack för tipset! Laddar med fläskfilé till min 30 årsdag 10/12!

    SvaraRadera
  8. Grattis Anna!
    Jag har också födelsedag i början av december.

    SvaraRadera
  9. Hej!
    Detta recept fanns i Allt om mat 1998-1999. Till denna rätt har man bakad potatis med en underbar sås gjord på creme fraiche och rökt skinka med hackad krasse,hackad persilja kryddor, servera brieost med rosenbröd och en sallad.Detta recept har jag gjort till många 50-årskalas och varit mycket uppskattat. Den största festen som hade detta var 140 gäster. Jag marinerar köttet 2 dagar i marinaden det blir bättre smak då. En som har gjort detta recept ca 30 gånger.

    SvaraRadera
  10. Hej Anonym: Tack snälla för att du lät mig få veta det. Det var också intressant att få kunskap om de festliga tillbehören. Jag ska absolut servera med creme fraichesås och bakad potatis istället för potatisgratäng nästa gång.

    SvaraRadera
  11. Mexikansk kryddblandning är antagligen Kockens variant, vanligare i butik förr men nu säljer ju de flesta Santa Maria.

    SvaraRadera

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...