torsdag, november 23, 2006

Chokladtryffeltårta

BOTTEN:
175 g smör
3 ägg
2 dl strösocker
2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver

GARNERING:
300 g mandelmassa
2 äggvitor
2-3 msk apelsinjuice (eller Curacao apelsinlikör)

TRYFFELKRÄM
200 g mörk blockchoklad
1 dl vispgrädde
25 g smör

GÖR SÅ HÄR:
1. Vik en form av bakplåtspapper, 24x24 cm, smörj botten med matfett
2. Smält smöret och låt det svalna
3. Vispa ägg och socker pösigt
4. Tillsätt mjölet blandat med bakpulver och sedan det smälta smöret
5. Grädda mitt i ugnen i 175 grader, 20-25 minuter, låt svalna.
6. Riv mandelmassan grovt, tillsätt äggvitor och rör till en smidig kräm
7. Smaksätt med apelsinjuice (eller apelsinlikör)
8. Spritsa mandelmassan i ränder ovanpå tårtan (lämna ett ca 2 cm brett utrymme mellan varje rand för tryffelkrämen)
9. Grädda tårtan mitt i ugnen i 225 grader, ca 7 minuter, låt svalna
10.Smält blockchokladen i ett vattenbad
11.Koka upp grädden och smält smöret i grädden
12.Häll blandningen under krafig vispning i den smälta blockchokladen
13.Låt tryffeln tjockna, spritsa tryffelkrämen mellan mandelmassesträngarna och låt tryffeln stelna innan tårtan bjuds

En mäktig tårta för julens fröjder som kan dekoreras med marsipan och silverkulor. Eller med kanderade frukter. Den kräver lite pyssel och är inte snabbgjord. Men bottnen kan göras i förväg och frysas ner.


2 kommentarer:

  1. varför myglar du med dina röster på portalen??

    SvaraRadera
  2. Hej du anonyme,
    Först tänkte jag inte publicera och svara på din kommentar eftersom jag inte förstår vad du menar.

    Du måste förklara lite närmare vad som är orsaken till din upprördhet.
    Min statistikräknare berättar för mig att jag, v. 47, haft 816 sidladdningar. Det är ett genomsnitt som kan gälla även för andra veckor.

    Ett mycket litet antal besökare kommer från Bloggportalen. De flesta kommer från Google. Ändå har 1490 personer betygsatt "Favoritrecept" - ett betyg som överhuvudtaget inte säger någonting.

    Jag är för gammal för att hålla på och "jäklas" och kolla statistik men nu har jag sett att "Favoritrecept" åkt lite jojo upp och ner på Betygstoppen.

    På Bloggportalen verkar det onekligen vara så att den man ser ett "hot" i, röstar man på med låga poäng... oavsett om man besökt bloggen eller inte.

    Här ligger en hund begraven.

    SvaraRadera

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...