onsdag, november 22, 2006

Vitlöksströmming

4-6 personer

1 kg hel strömming eller 600 g rensad

LAG:
1 dl ättiksprit (12 %)
1 liter vatten
3 msk salt
1 tsk svartpeppar

VITLÖKSSÅS:
200 g majonnäs
2 msk vanlig senap
1 tsk fransk senap
2 msk vatten
3 pressade vitlökssklyftor (eller mer)
salt och peppar
finhackad dill

GÖR SÅ HÄR:
1. Rensa, skölj och dra skinnet av strömmingen
2. Blanda till lagen och lägg filéerna i den
3. Ställ strömmingen i kylen över natten
4. Slå bort lagen
5. Blanda vitlökssåsen, smaka av och lägg i strömmingen
6. Låt stå kallt i ett dygn

Sill och strömming är samma art av fisk men strömmingen är oftast mindre och magrare än sillen. Det som avgör vad fisken kallas är var den fiskas. Fångas den norr om Kristianopel i nordöstra Blekinge kallas den strömming. Fångas den längre söderut och på västkusten kallas den sill. För mig som inte bara tycker om fisk utan också gillar vitlök är det här en favorit. Vitlöksströmmingen håller sig minst en vecka i kylskåpet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...