torsdag, januari 20, 2011

Eko i kryddhyllan

Mitt kryddskåp är kökets skattkammare. Med dessa kryddor kan jag förvandla den tråkigaste råvara till en sann smakupplevelse. Nu var det väldigt länge sedan jag inventerade kryddförrådet och jag ska verkligen ta tag i det under helgen som kommer. Kryddor liksom kaffe förlorar ju sin smak med tiden.

Eftersom brevbäraren levererade ett paket med nya kryddor och buljongtärningar från Kockens AB idag så finns det ingen anledning att spara på sånt som är för gammalt - typ 10-årig malen vitpeppar och buljongtärningar märkta "bäst-före 2004".

Kockens ekologiska kryddor













Kockens har breddat sitt sortiment och nu finns ekologiska kryddor i gourmetglas med snäpplock. Säljs på ICA, City Gross, Willys och i Vi-butikerna.

Här är pressmeddelandet med mer information:
Kockens - Kryddorna som skapar eko i kryddhyllan - MyNewsdesk

100% naturlig buljong
Inga syntetiska smakförstärkare finns i Kockens ekologiska buljongtärningar. Den utmärkande ingrediensen i buljonger brukar annars vara smakförstärkaren E621 (natriumglutamat).

Kockens Kycklingbuljong i 12-pack










Kockens Köttbuljong i 12-pack










Kockens Grönsaksbuljong i 12-pack










Buljongtärningarna ska finnas att köpa på Coop, City Gross och Matrebellerna från och med vecka 3.

Pressmeddelande och mer information:
Kockens - 100% naturlig buljong - MyNewsdesk

11 kommentarer:

  1. Vilken kul grej att få hem, kryddor ha man ju stor nytta av..Persillade är nått som jag ha svårt att klara mig utan och sen så är det en annan krydda som heter fem lökar som också är himla bra som jag måste ha hemma..
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Växelhäxan: Det här är verkligen produkter som jag värderar högt. Fem lökars-krydda har jag varken sett eller hört talas om. Var får du tag på den?

    SvaraRadera
  3. Nyfiken!
    Har du provat buljongen så du vet om den är god?

    SvaraRadera
  4. Buljongen innehåller väl inte jästextrakt (nästa eländiga smakförstärkare)?

    SvaraRadera
  5. Lena: Jästextrakt finns i Kockens ekologiska buljongtärningar. Nu när producenterna börjar rensa i ingredienslistorna får det ersätta natriumglutamat. T.o.m. KRAV-märkta produkter får innehålla extraktet som smakförstärkare - om det har framställts enligt tillåtna regler.

    Svårt och komplicerat kapitel det här för det finns visst flera former av jästextrakt och de flesta innehåller glutaminsyror. Det är ju något som finns i alla levande celler.

    För den som vill vara säker på att slippa få i sig glutaminsyra via maten, återstår bara att avstå ifrån sånt som man tycker är tveksamt.

    Jag har inte provat någon av buljongerna än men på torsdag står det kycklinggryta på matsedeln. Då sprättar jag upp kycklingbuljongpaketet.

    SvaraRadera
  6. Ja, man får väl sluta äta om man ska vara noga!
    Nä, jag undviker tillsatser så långt det går men det får finnas gränser. Sätter mer än gärna i mig en påse chips en lördagkväll och väljer att inte läsa vad den innehåller :)
    Är noga annars men vet att man inte dör av tillsatser så jag prioriterar vissa saker.

    "Silar mygg men sväljer kameler" heter det nog :D

    Kram! Och ha en fortsatt trevlig helg!

    SvaraRadera
  7. Lena: Ja, så är det nog för många av oss. Vi silar mygg..

    Utan att veta exakt hur jästextrakt framställs, kan jag inte förstå annat än att användningen av det ämnet är det mest naturliga sättet om nu producenten vill intensifiera och runda av smaken på buljongtärningarna. Så vitt jag känner till finns inga kända skadliga effekter. Men jag kan ha fel. Det har jag haft förut.

    Den som anser sig vara allergisk mot glutamat bör kanske prata med en läkare om jästextrakt också kan skapa överkänslighet.

    SvaraRadera
  8. Härligt med eco-produkter och buljong utan tillsatser!

    SvaraRadera
  9. Sanna: Annars får man koka själv om man vill ha ekologisk. Det är ju inte alltid man har möjlighet till det i en hast.

    SvaraRadera
  10. Som kock har jag använt både snabbuljong på tärning och pulver. Men mitt tips om man vill och någon gång har möjlighet till är att när ni lagar ex. kött fisk eller fågel så spar ben och rester, koka upp med vatten för att få loss smakämnen. Reducera (kokar ner) vattnet till en fond som är högt koncentrerad. Frys in i isformar (kuber) och använd dessa istället för snabbuljongen. (Givetvis ska fonden silas om det är mycket rester i den.) Men det blir helt naturlig buljong utan smakförstärkare.

    Jästextrakt innehåller ämnen som bildar natriumglutamat i kroppen har jag läst. Jag är dåligt påläst om verifierade skadeverkningar men jag tycker jag märker skillnad på barnen med raseriutbrott, gråt och negativitet. Så jag har på prov hållt upp ca. en månad nu och tycker jag märker en stor skillnad. Sedan finns det andra ämnen också som jag märker att de påverkar barnen också (som ex. gelehallon.!?)

    SvaraRadera
  11. Bosse: Åsikterna går isär om det naturliga glutamatet som finns i jästextrakt är farligt eller inte. Själv försöker jag numera, så gott det nu går, hålla mig ifrån åtminstone det syntetiskt framställda glutamatet (och fluor i tandkräm) sedan jag diagnostiserades med struma adenomatosa.

    SvaraRadera

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...