lördag, juni 10, 2006

Häggbärslikör

Efter ett gammalt recept

3 l rensade häggbär
2 l kokande vatten
2 kg strösocker


700 ml Renat brännvin

GÖR SÅ HÄR:

1. Mal häggbären 2 gånger i köttkvarnen
2. Slå på kokande vatten
3. Låt massan stå ett dygn
4. Sila 2 gånger
5. Koka 10 minuter
6. Rör i sockret lite i sänder
7. Låt saften stå och kallna
8. Slå på en flaska Renat brännvin

Häggbärens fruktstenar är mycket hårda. Efter att ha förstört en elektrisk köttkvarn använder jag numera en handdriven, när jag mal. Fruktstenarna är rika på amygdalin. Enligt Konsumentverket är bären ofarliga. Det är en dryck som man bara kan konsumera i små mängder eftersom den är så söt.

2 kommentarer:

  1. Bärens kärnor är inte helt ofarliga, de innehåller vätecyanid (blåsyra). Vätecyaniden överförs till likören så man bör inte konsumera den i större mängd. Det är viktigt att man kokar utan lock, då försvinner en del av cyaniden. Längst ner i följande rapport från statens livsmedelsverk kan man läsa om cyanid i mat (kärnor och frön)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bären är ofarliga enligt Giftinformationscentralen.

      Faktagranskad 30 maj 2016 av Giftinformationscentralen

      Radera

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...