onsdag, februari 14, 2007

Glödkaka

4 dl vetemjöl
2 dl grahamsmjöl och/eller rågflingor
2 tsk bakpulver
½ tsk salt
2 dl vatten


GÖR SÅ HÄR:
1. Blanda de torra ingredienserna
2. Häll dem i en plastpåse
3. Tillsätt vatten
4. Arbeta degen i plastpåsen
5. Baka ut tunna kakor
6. Grädda på hönsnät cirka 2 dm ovanför glöden








Pinnbröd är en klassiker vid utflykter och vid lägerelden. Det här är samma typ av deg fast utbakad till tunna kakor. Den samiska glödkakan, Gáhkko, innehåller ofta jäst och brukar gräddas över glöd i en järnpanna med långt skaft och ätas med rökt renkött, souvas. Det spelar kanske inte någon större roll vad man äter till detta bröd. Det mesta smakar bra. Halva nöjet med en utflykt är ju att få laga mat utomhus. Ett par bra saker att stoppa i ryggsäcken är flytande margarin och kaffefilter. Kaffet kokas förstås över öppen eld men ett bryggfilter av papper är bra att stoppa en hamburgare med bröd i. Då slipper man kladdet.

2 kommentarer:

  1. Knöck ditt avokadorecept,publicerat lite längre ner, och serverade i helgen. Synnerligen lyckat! Tack!!

    SvaraRadera
  2. Ja, jag har då aldrig riktigt förstått vitsen med s.k. hemliga recept.

    En gång blev jag bjuden på en underbar kall sås till rökt laxöring. Men när jag frågade efter receptet blev svaret: Nej, det är hemligt. Så knyck du så mycket du vill, Lilla B.

    SvaraRadera

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...