måndag, februari 12, 2007

Fettisdagsbullar

Satsen räcker till 12 små bullar

½ pkt jäst (25 g)
75 g margarin
2 dl mjölk
1 ägg
1 krm salt
½ dl socker
½ tsk stött kardemumma
7 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 uppvispat ägg


FYLLNING:
mandelmassa
vispgrädde
mjölk eller grädde
florsocker
inkråm


GÖR SÅ HÄR:
1. Smält margarinet, häll i mjölken och ljumma till 37 grader
2. Smula ner jästen i en bunke, häll i degspadet och rör tills jästen löser sig
3. Tillsätt salt, kardemumma, ägg, socker och 6 dl av vetmjölet
4. Arbeta ihop till en deg och jäs 30 min. under bakduk
5. Blanda sedan bakpulvret med resten av mjölet och arbeta in i degen
6. Ta upp degen på bakbord och knåda den smidig
7. Rulla 12 runda bullar eller färre om du vill ha större semlor
8. Jäs dem övertäckta på smorda plåtar i 30-40 min.
9. Pensla med ägget, grädda mitt i ugnen i 250 grader och låt dem kallna under bakduk

FYLLNING: Skär ett lock på varje bulle. Gräv ur inkråmet och lägg i en skål. Riv mandelmassan grovt. Blanda den med inkråmet och lite mjölk eller grädde till en smidig massa. Fyll bullarna. Vispa grädden och lägg ovanpå. Lägg på locket och pudra över florsocker.

Kärt barn har många namn: Fastlagsbullar, fettisdagsbullar, semlor eller hetväggar. Namnet hetvägg tycks vara äldst och pekar mot ett tyskt ursprung (heisse Wecken). Det är troligt att bullar var en tillåtet i Sverige under den köttlösa fastan som katolska kyrkan föreskrev som en förberedelse till påskfirandet. Även i Sverige firades under vår katolska tid avskedet till köttet med utklädningsupptåg i likhet med t ex. Frankrikes "mardi gras" men försvann i och med reformationen i slutet av 1500-talet.

Fastan började alltid på en onsdag. Dagen före fick hos oss namnet "fettisdag". Den dagen skulle det frossas i fet mat. Nu har sammanhangen glömts bort och fastlagssederna har dött ut. I år infaller fettisdagen den 20 februari. I mitt föräldrahem var bruna bönor och stekt fläsk alltid den rätt som serverades på middagsbordet den dagen. Efterrätten var en semla serverad i en djup tallrik med varm mjölk som kokats upp med kanelstång. En skidutflykt hörde också till. Men nu minns jag inte om vi var helt lediga från skolan på fettisdagen eller om det var bara halvdag. 4 Äldre tiders fastlagsseder enligt Nordiska Museet.

Link to the recipe in English4Swedish semla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...