lördag, december 08, 2007

Rullrån & Gorån

I Jämtland saknas sällan eller aldrig rullrånen på julens kakfat. I Norge kallas de för "Krumkaker" och ibland serveras de fyllda med hjortrongrädde.

RullrånINGREDIENSER:
ca 20-25 st

2 ägg
1 1/4 dl socker
125 gram smält smör
2 dl vetemjöl


GÖR SÅ HÄR:
1. Vispa ägg och socker pösigt.
2. Tillsätt smöret och mjölet.
3. Värm rånjärnet och smörj det första gången.
4. Bred ut smeten tunt i rånjärnet, pressa ihop och grädda.
5. Rulla ihop rånen genast runt en käpp eller pinne. Det gäller att vara snabb. De stelnar fort.

Det här är en typ av kakor som har mycket gamla anor. Min farmor bakade platta rån av en deg som bestod av ägg och socker, mycket smör och grädde, samt vetemjöl. Degen kavlades ut så tunt som möjligt. Sedan skars kakor ut efter det handsmidda rektangulära gorånsjärnets form och gräddades på vedspisen.

GorånI Norge och Danmark kallades de här kakorna goderåd och på svenska blev det gorån. I Sønderjylland kallades kakorna också för ”Tryk 16 Kager” eller ”go’rajs kager”. När degen hade placerats i järnet skulle man långsamt räkna till 16, vända det så att andra sidan kom upp och räkna till 16 igen. Sedan var de klara.

Gör en oemotståndlig dessert med rånkorgar! Recept här: Bärparfait i rånkorg

12 kommentarer:

  1. Karin!
    Min mamma gör alltid rullrån till jul. De är så goda, men jag har aldrig provat. Ännu.
    Kunde inte låta bli att länka hit eftersom jag skrev lite om julmat i min blogg idag...

    En fin andra advent!
    Anita

    SvaraRadera
  2. Hej Smulan och tack för länken! Mamma gjorde också alltid rullrån till jul. För många år sedan fick jag ett norsktillverkat rånjärn av min svärmor. Hon tyckte nog att det måste man ha. Det fungerar bra på spisplattan.

    SvaraRadera
  3. Hej Karin

    Följde länken från Smulans blogg. Oj vad sugen jag blev på rullrån. Men rånjärnet efter svärmor tog min svägerska, och rånen som svärmor gjorde är historia. Frid över hennes minne. Hon dog på julafton förra året men hade sin vana trogen bakat de goda rånen till jul. Nu kan vi bara minnas smaken. Men det är kanske inte det sämsta det :-D

    God Jul från Evy

    SvaraRadera
  4. Hej Evy och välkommen till mitt "kök".

    Numera finns ju moderniteter som elektriska rånjärn. De kostar cirka 400 kronor men jag vet inte om de gräddar bra.

    Gammaldags rånjärn säljs på Tradera har jag sett. De kostar betydligt mindre. För mig är rullrånen inget måste men det finns ju andra i familjen som gärna vill ha dom. Jag gör (och äter) hellre rånkorgar eftersom de är så trevliga att fylla med glass och bär.

    SvaraRadera
  5. Åh, såna gjorde alltid min farfar! Själv har jag aldrig testat!

    SvaraRadera
  6. Lina: Farfar? Du måste verkligen ha haft en alldeles unik och speciell farfar.

    SvaraRadera
  7. Jeg har aldri hørt "Goderåd" i Norgen, men "Goro". Velgid gode og typiske julekaker i hele landet :)

    SvaraRadera
  8. Hej Anonym: Uttrycket "goderåd" (goderaad?) kanske bara förekom i Danmark i äldre tider.

    SvaraRadera
  9. Jag har ärvt min mosters rånjärn och gräddar på el eller gas. Till denna jul har jag fått låna ett elektriskt rånjärn från Norge. Succé! Fantastiskt lätt att göra dessa goda rullrån. Fettet tas upp av ett spår i järnet så det är inget kladd! Kommer jag till Norge köper jag ett sådant för rullrånen är en alltid lika god och uppskattad kaka som jag vill fortsätta bjuda på helt i min mosters anda!

    SvaraRadera
  10. Christina: Jag har bara ett gammaldags rånjärn med bakelithandtag - ett norskt från Jötul. Det passar precis på lilla spisplattan. Visst blir det fett och kladdigt utanför om man är för generös med smeten. Men det funkar och torde nog vara outslitligt. Jag tror inte du behöver åka till Norge för att köpa ett elektriskt, OBH Nordica, Åviken och Wilfa har.

    SvaraRadera
  11. Hej
    Jag söker ett plattrånsjärn (gorojärn) Jag skulle vara mycket tacksam om någon har en återförsäljar eller på annat vis hjälpa mig med ett nytt järn.
    Det är lite bråttom så tacksam för snabbt svar

    kram ingela

    SvaraRadera
  12. Ingela: Du kanske måste vända blickarna mot Norge om du ska hitta en återförsäljare av goråjärn. Där har OBH Nordica ett elektriskt.
    Exempelvis: elektrosenter.no/index.php?main_page=product_info&products_id=900

    SvaraRadera

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...