söndag, oktober 07, 2007

Ugnsrostad Vitlök & Vitlöksbröd

Ett vagt recept men det kan knappast bli fel oavsett vilka proportioner man använder sig av.











INGREDIENSER:
4 hela oskalade vitlökar
olivolja
1 baquette eller annat vitt matbröd
finklippt persilja
mjukt smör
lite salt
nymalen peppar


GÖR SÅ HÄR:
* Värm ugnen till 175 grader.
* Putsa topparna på vitlökarna med en vass kniv så att klyftorna blir synliga.
* Lägg dem i en liten ugnssäker form och droppa över olivolja.
* Rosta vitlökarna i ugnen tills klyftorna är mjuka, ca 30 min.
* Ta ut formen ur ugnen och låt vitlökarna kallna.
* Pressa ut löken ur skalen ner i en skål.
* Mosa och tillsätt ungefär lika delar smör.
* Rör ihop så att massan blir någorlunda slät.
* Smaka av med salt, peppar och persilja.
* Skär upp baquetten på längden men låt "ryggen" vara intakt (som en bok).
* Stoppa in vitlökssmöret i brödet och svep in i ugnsfolie.
* Baka paketet i ugnen ca 5 min. eller tills brödet är genomvarmt.
* Skiva baquetten och lägg upp.

Jag såg Chef Michael Smith göra det här vitlöksbrödet nyligen. Han serverade det som tillbehör till spaghetti och köttfärssås. (Michael Smith är BBC Food-kocken som "tager vad han haver" i sitt skafferi och kylskåp och lagar mat utan recept).

Rostad hel vitlök visade sig vara gott och lätt att göra. Vitlöken får en annorlunda, mer fyllig smak och kan också användas till att smaksätta soppor, salladsdressingar, såser och aromsmör. Rostad vitlök kan säkert användas till alla rätter som ska innehålla vitlök.

6 kommentarer:

  1. Det var jag som skrev och sen tog bort. Fula stavfel som jag inte uppmärksammade innan jag tryckte iväg.
    Men jag skrev att jag har en redigt stor hemodlad fläta med vitlök, sorten Thermidrome förresen, och att jag skall pröva detta.

    SvaraRadera
  2. Hei!

    Takk for oppklaringen om klining/lefseklining på bloggen min! Det virker som om namnet klining blir brukt på mange slag, alt etter hvor i landet man befinner seg.

    Kjempefin blogg du har her, lykke til videre!

    SvaraRadera
  3. Ja du Lilla B, hur många gånger har inte jag fått göra samma sak. Man snubblar över tangenterna, postar och skäms. På Blogger kan man lätt ta bort kommentarer - tack och lov.
    Rostad vitlök lär faktiskt vara hållbar minst en vecka i kylskåpet. Så du kan säkert rosta många på en gång, stoppa ner i någon glasburk (med lock) och hälla på lite matolja.

    Rostad vitlökspesto? Låter gott.

    SvaraRadera
  4. Hasse! "Kliningen" är sannerligen ett märkligt och intressant bröd. Men jag undrar inte över att det inte görs längre. Omständlig procedur, eller hur?

    Längst ner i södra Sverige (Skåne) säger man "klina". Det betyder "måla".

    SvaraRadera
  5. Till spagetti och köttfärsås brukar jag servera vitlöksbröd till så då kan jag testa detta recept=)

    SvaraRadera
  6. Maja: Jag vet inte om du är lika lyckligt lottad som Lilla b och har hemodlad vitlök. I så fall kan du ju också "vitlöksfrossa":)

    SvaraRadera

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...