måndag, augusti 23, 2010

Maxikökets färskpotatissallad med en massa gott

Det var kärlek vid första smaket när Maxiköket i Östersund en dag i juli lagade till och bjöd på en ljuvlig potatissallad i butiken.

Även om jag gillar majonnäsbaserade potatissallader som tillbehör till grillat kött så föll jag pladask för den här varianten med marinad.

Just nu smakar potatissalladen förstås extra bra eftersom färskpotatisen är egenodlad.

Färskpotatissallad med en massa gott













Potatissalladen gör garanterat succe i vilket sammanhang som helst. Det här räcker till många personer men smakar precis lika bra om man halverar receptet.

INGREDIENSER:
8 pers.

1-1½ kg färskpotatis
2 rödlökar
1 burk grillade vitlöksklyftor
1 burk marinerade oliver
1 burk marinerade soltorkade tomater
1-2 msk vitvinsvinäger
½ dl valfria frön eller nötter
färska örter efter smak
1 påse blandade salladsblad
valfri ost, exempelvis feta, chevre, parmesan eller Västerbotten
salt och peppar om så önskas

GÖR SÅ HÄR:
1. Koka potatis i saltat vatten och låt svalna.
2. Skiva rödlöken tunt och blanda med vitlök, oliver och strimlade tomater.
3. Rör ihop marinaderna, tillsätt vinäger och örter och marinera i 30 min.
4. Skär potatisen i bitar och blanda i den.
5. Bottna ett fat med salladsbladen.
6. Lägg potatissalladen ovanpå.
7. Toppa med osten och strö över frön eller nötter.
8. Garnera med örter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...