måndag, oktober 16, 2006

Gurkpickles

1 grön gurka
1 tsk salt
2 tsk strösocker
2 tsk vitvinsvinäger
1/4 dl sesamolja
1 krm svartpeppar
½ färsk röd chilifrukt

GÖR SÅ HÄR:
1. Skölj och skiva gurkan tunt
2. Lägg skivorna i en skål, strö över salt och socker
3. Täck med plastfolie och ställ i kylskåp över natten
4. Sila bort vätskan
5. Dela chilin mitt itu, skrapa bort kärnorna och strimla hälften
6. Häll över vinäger och sesamolja, strö på svartpeppar och chili

Låt det gärna stå en liten stund före serveringen . Gurkpickles passar bra som tillbehör till stekta fisk- och kötträtter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...