torsdag, december 14, 2006

Mumma

6-8 personer

3 flaskor porter (33 cl)
3 flaskor öl (33 cl)
1 flaska citronläsk (33 cl)
1 dl madeira

GÖR SÅ HÄR:
1. Blanda kylskåpskall porter, öl och citronläsk i en stor tillbringare strax innan serveringen
2. Tillsätt madeiran
3. Häll upp i ölglas med en lång stråle så att det skummar

En bryggare, som hette Christian Mumme från Braunschweig i Tyskland, påstås ha gett namn till mumma och introducerades på marknaden år 1492. Först på 1800-talet blev mumman en juldryck.

Recepten är otaliga. Wikibooks Kokbok presenterar ett av de många recepten. Vare sig drycken är uppkallad efter den tyske bryggaren eller fått sitt namn för att den smakar "mums" njuts den till julbordet eller som långdrink.

"Den smakte förbaske mig mumma, min lilla beskedliga gumma", skrev Erik Axel Karlfeldt i dikten Vild kärlek.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Jag uppskattar att du tar dig tid att besöka och lämna en kommentar på min blogg. Även om jag kanske inte alltid besvarar alla kommentarer, läser jag alla. Har du frågor om ett speciellt recept är du också välkommen att skicka e-post.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...